Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Huismerken supermarkten rukken op met gezonde innovaties

Courgette-spaghetti en bloemkoolrijst verslaan notenballetjes en bloemkoolburger

Huismerken van supermarkten ontwikkelen nieuwe concepten en producten die passen in een gezond eetpatroon. Dit blijkt uit de uitkomsten van de Jaarprijs Goede Voeding 2017. Uit 24 inzendingen werden Albert Heijn (courgettespaghetti, bloemkoolrijst en broccolirijst) en Jumbo (boerenkoolburger) genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding 2017. De supermarktorganisaties behaalden respectievelijk de eerste en tweede plek. Daarnaast werd het Jumbo Innovatie Lab de winnaar van de Dutch Boost Health en ontving de AH 100% pindakaas de aanmoedigingsprijs.




Groente pasta: Albert Heijn/Koninklijke Vezet
De winnaar van de Jaarprijs Goede Voering werden de pastavervangers van Albert Heijn/Vezet, broccolirijst, bloemkoolrijst en courgette spaghetti. Met deze producten wordt het volgens de vakjury makkelijker gemaakt om meer groenten te eten. Ook bieden de producten extra keuze voor mensen die minder energie in de vorm van koolhydraten willen of mogen binnenkrijgen. "Als deze productlijn helder kan worden neergezet, waarbij consumenten kunnen zien hoe deze producten bedoeld zijn om te gebruiken en ze ruim gelegenheid krijgen om te proeven, heeft het de potentie om een grote impact te hebben op het Nederlandse voedingspatroon", aldus de vakjury. De groentepasta's versloegen daarom de twee andere nominaties, de bloemkoolburger van Jumbo en de goodbite notenballetjes van Schouten Europe BV.


Winnaar Jaarprijs Goede Voeding 2017

Boost Dutch Health prijs: Jumbo Innovatie Lab
Behalve de Jaarprijs werd de Boost Dutch Health trofee uitgereikt. Deze is bedoeld voor initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Er waren zes inzendingen waaruit de vakjury Jumbo Innovatie Lab als winnaar koos. Supermarkt Jumbo stimuleert huismerkproducenten om gezondere producten te maken wat volgens de vakjury een grote impact kan hebben op de gezonde keuze door de consument.

Aanmoedigingsprijs: Ah 100% pindakaas
De aanmoedigingsprijs, die onderdeel is van de Jaarprijs Goede Voeding 2017, gaat naar Ah 100% pindakaas. De jury geeft aan producenten te stimuleren die dicht bij het oorspronkelijke product c.q. de grondstof blijven. De pindakaas is gemaakt van louter gemalen pinda's, zonder toevoegingen als suiker of zout. "Waarom zou je het doen als het niet hoeft, dat zouden meer producenten moeten doen", aldus juryvoorzitter Kok.
 

Bron: Mybusinessmedia.nl; CBL
Publicatiedatum: