Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




ING: "Senioren goed voor 2,5 mld euro in 2020"

Senioren drijvende kracht achter groei foodservice

Door de economische groei en nieuwe wensen van de consument blijft de foodservice omzet toenemen in 2017. Consumenten zijn positiever gestemd en geven weer meer uit aan eten en drinken buiten de deur en bezorgdiensten. Door nieuwe aanbieders vinden fundamentele verschuivingen plaats in hoe, wat en waar we eten. Die verandering doet zich ook voor bij de groeiende groep 65-plussers die langer zelfstandig woont en gemiddeld actiever en welvarender is dan eerdere generaties. Dit leidt er ook toe dat de bestedingen van ouderen aan foodservice tot 2020 stijgen naar ruim 2,5 miljard euro. Dat stelt het ING Economisch Bureau in de Sectorvisie Foodservice.



"Doordat de vergrijzing zich geleidelijk voltrekt, lijkt de urgentie voor foodservice outlets en groothandels om zich aan te passen laag. De behoefte aan senior vriendelijke horeca en maaltijddiensten aan huis neemt echter toe en partijen die daar op in weten te spelen kunnen profiteren", aldus Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING.

Consument op zijn wenken bediend
Foodservice is flink in beweging en de consument plukt daar de vruchten van. Het aantal aanbieders groeit en de producten en diensten die zij leveren, sluiten steeds beter aan bij persoonlijke voorkeuren en een diversiteit aan eetmomenten. De snelgroeiende bezorgmarkt voor maaltijden is een goed voorbeeld want het bestellen is makkelijker, de bezorging is sneller en het aanbod veel groter dan voorheen.

Bestedingen van senioren: 2,5 mld euro in 2020
Ondanks dat millennials in steden voorop gaan in de verandering van eetpatronen zijn zij lang niet de enige interessante doelgroep. Terwijl de Nederlandse bevolking de komende vijf jaar naar verwachting met 2,5 procent groeit, stijgt het aantal 65-plussers met 12,5 procent veel harder. Door deze sterke groei en het gegeven dat nieuwe generaties ouderen gemiddeld actiever en welvarender zijn, neemt ook het totale bedrag dat ze jaarlijks besteden aan eten en drinken buiten de deur toe. In 2015 gaven 65-plussers daar ruim 2,1 miljard euro aan uit. Naar verwachting is dat in 2020 opgelopen tot ruim 2,5 miljard euro waardoor hun belang in de totale foodservice bestedingen toeneemt.

Grotere diversiteit onder ouderen leidt tot differentiatie
Naast de stijging van het aantal ouderen neemt ook de diversiteit onder ouderen toe, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen, zelfredzaamheid en eetgewoonten. Daardoor ontstaat behoefte aan verdere differentiatie van producten en diensten. Bijvoorbeeld op het gebied van maaltijddiensten omdat ouderen langer thuis blijven wonen. Verder willen ouderen in zorginstellingen meer keuzevrijheid, wat beter mogelijk is doordat de maaltijdbereiding vaker decentraal en op maat plaatsvindt. Dirk Mulder: "De veranderende behoefte van de oudere consument dient centraal te staan en is vaak te herleiden tot vier thema's: ontzorgen, verbinden, vergemakkelijken en leuker maken."

Bron: ING

Publicatiedatum: 31-3-2017

 



 

Reacties:


Daar maaltijd bezorgers die niet verse en op smaak gemaakte maaltijden hebben geleverd in het verleden is er bij ouderen een vooroordeel ontstaan dat alle maaltijd bezorgers met gestoomde en ingevroren eten werken. Gelukkig komen er steeds meer verse bedrijven bij zodat het vertrouwen bij de senioren aan het groeien is.
Henk Tramper, Den Haag - 3-4-2017 14:23:35


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: