Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoogvliet, Urban Farmers en Ikea

AGF Trendcafé bekijkt foodconcepten vanuit de hoogte

Tholen – Is de groenten- en fruitsector klaar om nieuwe foodconcepten succesvol te maken? Met die vraag in het achterhoofd werden drie trends in foodconcepten bezocht met leden van het AGF Trendcafé op 21 maart 2017. Het bezoek aan retailer Hoogvliet en stadslandbouwproject Urban Farmers in Den Haag en presentatie van Amélie Malhès, manager Food & Beverages Ikea hadden een ding gemeen. De foodconcepten werden vanuit de hoogte bekeken.


Deelnemers stellen zich aan elkaar voor bij het AGF Trendcafé

Klik hier voor het fotoverslag

Blurring bij Hoogvliet
Tijdens het eerste bezoek aan Hoogvliet namen de deelnemers plaats op het balustrade terras van Hoogvliet Den Haag. Met uitzicht op de winkel kun je daar flexwerken met gratis wifi of een maaltijd opwarmen die in de winkel is gekocht. De unieke uitstraling van het pand uit 1897 maakt het tot een aangenaam verblijf. Hoogvliet zet in op een combinatie van discount met hoge servicegraad. Dagelijks wordt een prijsvergelijking met andere supermarkten uitgevoerd en via het hoofdkantoor passen zij direct de prijzen via hun Elektronisch Prijs Labelsysteem aan. De servicegraad wordt bereikt door te investeren in personeel. Centraal staat het horeca-eiland met verse maaltijden, grillproducten en pizza's. In de vestiging aan de Theresiastraat zijn diverse concepten toegepast die met succes zijn doorontwikkeld in de inmiddels gesloten Hoogvliet Versmarkt in Zaltbommel.


Het pand uit 1897 van Hoogvliet Theresiastraat is een mooi decor voor een verstheater

Lokale teelt van Urban Farmers
Het tweede bezoek klom het AGF Trendcafé echt naar grote hoogte. Op het dak van 34 meter hoog Haags flatgebouw telen Urban Farmers diverse groenten als tomaten, sla, aubergines en komkommers en kweken tilapia. Ze leveren die direct aan horecagelegenheden in Den Haag en een keer per week aan klanten uit de directe omgeving. Het project heeft twee belangrijke doelstellingen, het aantal foodmiles verminderen en een duurzaam systeem opzetten. Door toepassing van moderne technologie organiseren zij het productie- en distributieproces zo milieuvriendelijk mogelijk. De methode is gebaseerd op een eeuwenoude methode om voeding duurzaam te verbouwen maar met behulp van eigentijdse technologie. Het principe is om zoveel mogelijk gebruik te maken van van wat voedsel in zich heeft. Zo worden voedingstoffen die vrijkomen bij visproductie hergebruikt voor groententeelt en zuiveren planten het water waarin we vis kweken. Door aquaponics besparen de Urban Farmers tot wel 90 procent op waterverbruik in vergelijking met ander productiemethoden. Dat betekent ook dat zij geen gebruik (kunnen) maken van pesticiden, herbiciden en antibiotica.


Uitleg over het lokale voedselconcept van Urban Farmers

Of het concept economisch haalbaar is, bleef als vraag in de lucht hangen.
Joost van Veen van Vision Kitchen leek het vooral nog een hipster hobby. Organisator van het AGF Trendcafé Maurice Wubben denkt dat deze ontwikkeling toch belangrijk kan zijn. In wereldsteden als Sjanghai is distributie van voedsel lastig en kan lokale dakteelt een oplossing bieden.

Voedsel telen en blurren bij Ikea
Bij het laatste bezoek aan Ikea bleef het AGF trendcafé met beide voeten op de grond maar keek Ikea naar mogelijkheden in de hoogte. Nu online aankopen aantrekken en fysieke winkels minder bezoekers trekken is Ikea begonnen met het uittesten van horeca-concepten. Ikea Delft is een Pilotstore waarin een bedrijfsrestaurant is opgezet. Daar testen de chefs maaltijden uit die de medewerkers afnemen, daarbij experimenteren ze ook met het aanbieden van meer groenten en minder vlees op het bord. Dagelijks worden er 700 maaltijden bereid, vertelde Amélie Malhès, manager Food & Beverages. "Nu nog alleen voor medewerkers maar mogelijk wordt het ook een restaurant voor klanten."
Wanneer Ikea inkoopt doet zij dat volgens de hoogste standaarden die er in de wereld te vinden zijn. Tracebility van de producten is daarbij heel belangrijk, het liefst hebben ze de productie in eigen hand. "Dat willen we ook met ons voedsel. Onze volgende stap is om deze op het dak van deze Ikea te gaan verbouwen." Ikea denkt in september deze stap te gaan zetten. De benodigde kennis hiervoor is intern niet voor handen. Ikea zal deze eerst inkopen om vervolgens te leren hoe het moet. "We gaan ervoor en zien hoe het gaat", is de instelling. Het bezoek aan Ikea werd op het laatste moment ingepast in het programma. Eerder was een bezoek aan groothandel Hanos gepland wat de Hanos directie op het laatste moment afgelastte.


Uitleg over de visie van Ikea op toekomstige ontwikkelingen van de horeca

Diner
AGF Trendcafé werd afgesloten met een groenterijk diner waarbij de leden die wat langer de tijd hadden, nader kennis met elkaar konden kennismaken. Op dit moment zijn er ongeveer 70 leden van het ketenplatform waarvan ongeveer een derde deel de bijeenkomsten daadwerkelijk bezoekt. Dit maal waren er 17 leden aanwezig.


Afsluiten met een groenterijk diner

Klik hier voor het fotoverslag.

Publicatiedatum: 22-3-2017
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: