Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Consument bereid een euro per peer te betalen"

Toppear promoot Conference in Markthal

Deze week presenteren fruittelers Ad en Marja Maarleveld en Bas en Lena Zevenbergen Conference-peren onder het eigen label Toppear in de Markthal in Rotterdam. De peren blijven niet onopgemerkt. Zelfs burgemeester Aboutaleb kwam op uitnodiging langs om een peer proeven. Opvallend is dat consumenten bereid blijken te zijn een euro per peer te betalen.



De peren van Toppear zijn te vinden in de pop-up store van GersVers, waarin vijf groepen van agrarisch ondernemers uit de regio Rotterdam zich presenteren. De pop-up store is het slotstuk van de masterclass Stad en Platteland die de ondernemers het afgelopen halfjaar volgden. De masterclass is een initiatief van de gemeente Rotterdam en WUR om agrarische ondernemers uit de regio te helpen bij het creëren van afzetmogelijkheden in de stad.

Zevenbergen en Maarleveld zochten naar mogelijkheden om een smaakvolle Conference-peer met verhaal bij de consument te krijgen. Vooral een goede smaak is een belangrijk verkoopargument voor de telers. "Alles in de teelt is er op gericht een zo goed mogelijke smaak te krijgen. We telen liever iets minder met een goede smaak dan heel veel van een mindere kwaliteit", aldus Zevenbergen. De telers leveren nu aan Van der Staay groep en The Greenery, maar vinden het jammer dat hun product nu bij de bulk terechtkomt. Ze zouden hun peren liever als herkenbaar topproduct in de markt zetten.

Met de lancering van het merk Toppear hopen ze dit te realiseren. "We staan natuurlijk nog helemaal aan het begin van dit traject en moeten na deze week ook zelf Rotterdam in om ons product aan de man te brengen", vertelt Zevenbergen. De peren worden per stuk verkocht in een zogenoemde wrapbeker en voorzien van een servet. De bekers zijn verkrijgbaar in vier verschillende kleuren en ontwerpen. Voor deze week is ook een speciale kartonnen sixpack met zes bekers ontwikkeld. Het is een kwinkslag naar de bekende sixpacks met bierflesjes. Het opschrift 'Ik drink m'n peer' benadrukt de sappigheid van de peren.



Maandag was de eerste dag dat Lena Zevenbergen en Marja Maarleveld met hun peren in de Markthal stonden. "Aan het begin van de cursus hadden we ons tot doel gesteld peren voor één euro per stuk te willen verkopen. En het is gelukt. Consumenten zijn bereid om zonder blikken of blozen een euro voor een peer te betalen. Het kan dus wel", aldus een enthousiaste Zevenbergen.

De fruittelersvrouwen boden voorbijgangers partjes knapperige Conference-peer aan. Veel mensen komen tijdens het proeven tot de ontdekking dat peren prima net als een appel zonder morsen gegeten kunnen worden. Ze blijken peren toch nog te associëren met sappig en veel geknoei, maar kunnen een knapperige peer ook wel waarderen. En wie een peer liever zacht en sappig eet, hoeft hem alleen maar een paar dagen op de fruitschaal te leggen, leggen de Maarleveld en Zevenbergen uit.
Voor Aboutaleb bleek de Conference-peer in elk geval geen onbekende. Tijdens zijn bezoek aan de Markthal vertelde hij dat hij na een drukke werkdag graag een peertje nuttigt.

Bron: NFO
Publicatiedatum: