Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Sainsbury's waarschuwt voor hogere prijzen

Smart & Final maakt plannen voor uitbreiding
Smart & Final ziet mogelijkheden voor 100 nieuwe vestigingen in Californië, aldus CEO Dave Hirz. Vorig jaar nam de keten nog 33 winkels over van Haggen. "Toen we aan het einde van 2014 onze beursgang maakten, zeiden we dat we dachten dat er ongeveer 100 mogelijke nieuwe locaties in Californië waren. We hebben nu een aantal jaren aan forse groei gehad, met 20 winkels in 2015 en 33 winkels vorig jaar. Er zijn nog steeds 100 locaties beschikbaar, omdat we hebben geleerd dat we verschillende vestigingen dichter bij elkaar kunnen laten staan dan dat we aanvankelijk dachten," zei Hirz. (supermarketnews.com

VK: Sainsbury's waarschuwt voor hogere prijzen
Sainsbury's heeft gewaarschuwd voor het feit dat de daling in wisselkoers van de Britse pond zal leiden tot meer druk op supermarktprijzen. Door de zwakke pond zijn de kosten voor import gestegen. Dit zorgt ervoor dat in combinatie met de prijswisselingen voor alledaagse boodschappen de situatie binnen de Britse supermarktsector moeilijker wordt gemaakt. "Deze factoren wegen erg zwaar op de onderliggende kosten en zodoende ook op de retailprijzen," aldus de CEO van Sainsbury's. "We kunnen zeggen dat we van een markt die twee en een half jaar lang deflationair is geweest nu zijn gegaan naar een inflationaire markt." Volgens de directeur is er nog steeds felle concurrentie binnen de sector en blijft de impact van de prijzenkosten onzeker. (Reuters / news.sky.com)

Sloveens marktaandeel van Mercator daalt tot 30%
De Sloveense supermarktketen Mercator zag zijn marktaandeel in de afgelopen jaren afnemen van 45% tot 30%. Mercator-directeur Toni Balažić gaf aan dat het bedrijf zich geconfronteerd ziet met lagere winst door een hervormingsproces, de druk van de concurrentie en dalende winstmarges voor de belangrijkste voedingsmiddelen. Volgens de directeur heeft zijn keten nog steeds voor 55% aan Sloveense producten in het assortiment, terwijl buitenlandse concurrenten in Slovenië een assortiment hebben dat voor meer dan 80% uit geïmporteerde producten bestaat. (esmmagazine.com

VS: Natural Grocers begint met campagne voor bioproducten
De Amerikaanse keten Natural Grocers is begonnen met een nieuwe advertentie-campagne onder de naam "Here vs. Here." De campagne benadrukt het verschil tussen conventionele teelt en biologische teelt. De keten hoopt dat met behulp van deze campagne, die onder andere uit videomateriaal en billboard-advertentie bestaat, klanten worden overgehaald om producten van hogere kwaliteit te kopen. (fooddive.com)

VS: Supermarktprijzen voor voedingsmiddelen dalen voor het eerst sinds 50 jaar tijd
Klik hier om het artikel te lezen. 

Toezichthouder kan Britse problemen in leveringsketen niet aan
Het aantal problemen binnen de Britse leveringsketen is groter dan dat de Britse toezichthouder van de supermarktsector aan kan, aldus experts binnen deze sector. De groep experts bestaat uit advocaten, boekhouders en teeltbedrijven die in de sector actief zijn. Hoewel ze van mening zijn dat de Groceries Code Adjudicator (GCA) zijn best doet om te doen wat mogelijk is, betreft dit volgens hen slechts het topje van de ijsberg aan problemen die nu spelen, zoals dubieuze of oneerlijke leveringscontracten. (fwi.co.uk

Amazon Fresh doet belofte aan Australiërs
Amazon heeft nog geen specifieke plannen bekend gemaakt voor Australië, maar volgens analisten gaat Amazon Fresh sneller, goedkoper en makkelijker in het gebruik zijn dan de huidige Australische online supermarkten. Amazon gaf in een advertentie voor een vacature in Brisbane als tekst "Dus je wil een tros bananen aan de deur verschijnen tussen acht en negen uur 's ochtends in de volgende morgen? Dan zeggen wij geen probleem." Amazon Fresh gaat volgend jaar aan de slag, als in september de eerste distributiecentra in Australië zijn opgebouwd. (weeklytimesnow.com.au

Canada: Moederbedrijf van Sobeys had zwaar tweede kwartaal
Empire Co., het moederbedrijf van de Canadese keten Sobeys, had in zijn tweede kwartaal slechts een lichte winst, hoewel vorig jaar in dezelfde periode er sprake was van verlies door afschrijvingen. Met betrekking tot de bescheiden winst geeft de CEO van Empire aan dat er nog veel werk te verrichten is. De netto winst voor de periode van drie maanden tot 4 februari 2017 bedroeg CA$30,5 miljoen (€21,3 miljoen), terwijl dit vorig jaar nog een verlies was van CA$1,37 miljard (€960 miljoen). Op onderliggende basis was de winst echter afgenomen met 58,1% tot CA34,6 miljoen (€24,2 miljoen), terwijl de omzet was gedaald met 2,3% tot CA$5,89 miljard (€4,1 miljard). (kamcity.com

VS: FreshDirect breidt uit
De in het noordoosten van de VS gevestigde online retailer FreshDirect heeft zijn diensten uitgebreid naar de regio van Washington D.C. Het bedrijf gaat per 5 april boodschappen leveren in Washington, Arlington en McLean in de staat Virginia en in Bethesda in Maryland. (groceryheadquarters.com)

VS: Walmart stopt met plannen voor distributiecentrum in Merced
Walmart annuleert zijn plannen om een magazijn van 111.500 vierkante meter op te zetten in Merced. Volgens de keten is de supermarktsector veranderd. De bouw van het distributiecentrum werd aangekondigd in 2005, maar direct werden de plannen juridisch aangevochten door de Merced Alliance for Responsible Growth. (abc30.com)

Tesco Kipa leent 70 mln lira van Rabobank
Tesco Kipa heeft voor 70 miljoen lira (€18 miljoen) aan financiering verkregen van de Rabobank. De lening is onderdeel van een eerder afgesloten overeenkomst tussen de Rabobank en het moederbedrijf Migros voor een bedrag tot 170 miljoen lira (€43,7 miljoen). Door middel van deze overeenkomst is Kipa nu een onderdeel geworden van de samenwerking tussen Migros en Rabobank. De lening zal worden gebruikt voor investeringen op de korte termijn en voor benodigd bedrijfskapitaal. (Reuters)

IGD geeft overzicht van de West-Europese sector voor 2017
Keshia Walvin, Senior Retail Analyst bij het onderzoeksbedrijf IGD, geeft een overzicht van de vijf belangrijkste trends die volgens haar in het komende jaar een rol gaan spelen binnen de West-Europese supermarktsector.
Klik hier om het artikel te lezen op  esmmagazine.com

Honestbee breidt uit in Thailand
Honestbee heeft in rap tempo zijn thuisbezorgingsdienst uitgebreid in Zuid-Oost-Azië. Vorige maand werd het bedrijf actief in Indonesië en Maleisië. Nu is Honestbee ook van start gegaan in Thailand. (igd.com)

Filipijnen: sterk vierde kwartaal voor Metro Retail in 2016
METRO Retail Stores Group sloot 2016 af met een totale netto winst van 789 miljoen pesos (€14,7 miljoen), terwijl dit in 2015 nog ging om 758 miljoen pesos (€14,1 miljoen). Het bedrijf had met name tussen oktober en december een sterke groei in omzet. De gehele netto omzet voor 2016 kwam neer op 34,4 miljard pesos (€640 miljoen), wat ten opzichte van 2015 een toename was van 2,1 miljard pesos (€40 miljoen). (sunstar.com.ph


Publicatiedatum: 20-3-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: