Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

25 jaar fairtrade in Duitsland

Fairtrade, het keurmerk voor eerlijke handel, wordt vijfentwintig. In Duitsland schuilt de vereniging TransFair achter het keurmerk. Dieter Overath, verantwoordelijk voor de bedrijfsleiding bij TransFair, zet zich sinds het jaar van oprichting in voor de eerlijke handel. Dieter: "Het is ons gelukt om de eerlijke handel uit de niche te halen. Tegenwoordig kan geen bedrijf meer om het thema 'duurzaamheid' heen." De totale omzet die TransFair sinds 1992 met fairtrade producten behaald heeft, ligt op meer dan zes miljard euro. Kleine boerengezinnen en werknemers in landen op het zuidelijk halfrond behalen circa een miljard euro aan directe inkomsten uit fairtrade, dat wil zeggen verkoopprijzen plus extra sociale premies. In de afgelopen vijfentwintig jaar verkocht men alleen al 140.000 ton eerlijke koffie, de fairtrade klassieker. Het succes is geen reden om achterover te leunen: "In tijden van schommelende wereldmarktprijzen is de eerlijke handel met stabiele, kostendekkende prijzen actueler dan ooit." Onder #HandelNeuDenken verzamelt TransFair per direct ideeën voor een visie voor de eerlijke handel in 2025. Deze ideeën worden meegenomen in het toekomstcongres dat op 23 mei in Berlijn wordt gehouden. Tot de gasten horen filosoof Richard David Precht en Alain Caparros, bestuursvoorzitter van de Rewe Group.


Dieter Overath

Onderzoek toont aan: eerlijke handel verandert de maatschappij
Steeds meer consumenten in Duitsland houden bij hun aankoopbeslissing rekening met de productieomstandigheden in de herkomstlanden. Tot deze conclusie komt een nieuw onderzoek van het Ceval-instituut in opdracht van TransFair, Engagement Global, Brot für die Welt, Forum Fairer Handel en Misereor. In alle onderzochte gebieden – civiele samenleving, economie, politiek en privéconsumptie – is er volgens het onderzoek sprake van een trend in de richting van een veranderend bewustzijn en gedrag. Daar heeft de eerlijke handel met intensief publiciteits- en voorlichtingswerk aan bijgedragen. Het onderzoek laat echter ook de uitdaging van TransFair zijn: om eerlijke handel bij mondiale leveringsketens te handhaven, moet de politiek dringend sterkere randvoorwaarden scheppen.
Publicatiedatum: