Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aysel Oguz, Anadolu Etap

Turkse appelproductie stijgt

Hoewel er in Turkije nog steeds niet veel telers zijn die op commerciële schaal appelen produceren, groeien de volumes. Aan het begin van de lente zijn appelen de best verkochte fruitsoort op de Turkse markt en dat blijft zo totdat de zomer aanbreekt. De meeste appelen komen van lokale telers en er zijn nauwelijks importappelen op de markt.

Grote producenten leveren doorgaans aan de lokale en exportmarkt, terwijl sommige exporteurs afhankelijk zijn van kleinschalige producenten. "De appelproductie in Turkije neemt toe en telers introduceren nieuwe rassen," vertelt Aysel Oguz van Anadolu Etap. Op dit moment staat Turkije op de vijfde plaats van van 's werelds grootste appelproducenten met een productievolume van 3,9 miljoen ton.



Oguz vertelt dat Anadolu Etap één van de grootste appelproducenten in Turkije is. "Zodra onze bomen hun volledige productiepotentieel bereiken, zullen we ruim 30.000 appelen oogsten. Turkije staat in de top drie van landen met de hoogste appelconsumptie. De gemiddelde Turkse consument eet zo'n 123 kilo appelen per jaar en dat is ruim boven het wereldwijde gemiddelde van 74 kilo. Een aantal jaren geleden werden er nieuwe rassen zoals Pink Lady en Fuji geïntroduceerd op de Turkse markt, die zeer goed ontvangen zijn.

"Deze rassen danken hun succes grotendeels aan social media. Wij doen ook veel aan promotie, bijvoorbeeld door het organiseren van proeverijen in supermarkten. In Turkije kopen consumenten hun fruit ofwel in de supermarkt of op lokale markten. Traditionele markten zoals bazaars zijn nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal in Turkije. Nieuwe trends, zoals verse gesneden groenten en fruit, slaan in Turkije nog niet echt aan," legt Oguz uit.


De appelprijzen zijn aan het begin van het seizoen meestal lager en lopen richting het einde van de winter steeds verder op. Turkije exporteert zijn appelen naar buurlanden, het Midden-Oosten, India, Afrika en Azië. Rusland is de belangrijkste markt voor Turkse AGF, zeker na de invoering van de Russische boycot. Vanwege diplomatieke spanningen tussen Rusland en Turkije heeft de handel tussen beide landen echter een flinke deuk opgelopen.



"Ik hoop dat de banden snel hersteld worden zodat we onze appelen weer op de Russische markt kunnen verkopen. Momenteel is er een beperkte lijst producten die naar Rusland geëxporteerd mogen worden en appelen horen hier niet bij."

De handel met Azië is mogelijk een veelbelovend alternatief hoewel de export naar Azië wel wat uitdagingen met zich meebrengt. "Het vermarkten van appelen in Azië kan bemoeilijkt worden als er geen protocollen zijn. De Turkse autoriteiten werken hier hard aan en we hopen binnenkort met de export naar de Aziatische markt te kunnen starten," legt Oguz uit.



Logistiek blijft een probleem, met name tijdens het piekseizoen. Nu de export naar Azië steeds belangrijker wordt, verwacht Oguz dat rederijen hun diensten naar Azië zullen verbeteren. "We verwachten ook dat er op korte termijn initiatieven genomen zullen worden om de Turkse appelsector verder te organiseren. Er zijn al samenwerkingsverbanden voor het vermarkten en promoten van bijvoorbeeld citrus en hazelnoten."



Het huidige gebrek aan organisatie staat de verdere ontwikkeling van de sector in de weg. Het land is de vierde grootste fruitproducent ter wereld. Turkse telers en exporteurs spelen ook in overige sectoren, zoals mandarijnen, citroenen, kersen, druiven en abrikozen, een grote rol. De positie van de appelsector zou aanzienlijk verbeteren door een goede organisatie.

Anadolu Etap werd in 2009 opgericht als een joint venture tussen het Turkse bedrijf Özgörkey Holding en het Braziliaanse bedrijf Cutrale Group. Op dit moment heeft Anadolu Etap 7 bedrijven verdeeld over de Turkse regio's: Canakkale, Balikesir, Denizli, Konya, Mersin, Adana en Urfa. 



Tezamen beschikken de bedrijven over een areaal van 2.500 hectare. Het bedrijf heeft ook drie verwerkingsfabrieken en verpakkingsfaciliteiten. Anadolu Etap vermarkt perziken, nectarines, abrikozen, kersen, appelen, peren en granaatappelen.

De appelen van Anadolu Etap worden geteeld op een areaal van 1.000 hectare in Balikesir. Dit is het grootste appelteeltbedrijf in Turkije. Het bedrijf heeft met 150 hectare in Konya ook het grootste areaal voor de productie van bio-appelen.

"Turkse appelen hebben een redelijk aandeel op markten in Azië, India en het Midden-Oosten. We denken dat Turkse appelen zich op deze markten zullen ontwikkelen tot één van de populairste fruitsoorten," besluit Oguz.


Voor meer informatie:

Aysel Oguz
Anadolu Etap
Tel 0090-324-221-59-61
Email aysel.oguz@anadoluetap.com
www.anadoluetap.com

Publicatiedatum: