Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer spooraanbod vanuit Antwerpse haven op Duitse Rijn-Ruhr-Main regio

Spooroperator H&S Container Line start een extra wekelijkse rondrit op tussen de twee containerterminals aan het Deurganckdok in de haven van Antwerpen en het Duitse Andernach. H&S is op deze route al actief, maar zal de frequentie verhogen naar twee wekelijkse rondritten dankzij financiële ondersteuning vanwege het Antwerpse Havenbedrijf. De steun aan H&S Container Line is een resultaat van de open projectoproep die het Havenbedrijf in oktober van vorig jaar lanceerde en waarmee het op zoek ging naar projecten ter verbetering van de spoorconnectiviteit tussen Antwerpen en de regio's Rijn-Ruhr en Rijn-Main.

Naast H&S Container Line dienden nog andere operatoren een project in, maar niet alle projecten voldeden aan de voorwaarden voor financiële ondersteuning. Dat betekent echter niet dat deze projecten niet worden opgestart. Zo startte B Logistics begin dit jaar een nieuwe spoordienst op Ludwigshafen op en DB Cargo ging van start op Wanne Eickel en Mannheim.

Open oproep
De regio's Rijn-Ruhr en Rijn-Main behoren tot de meest geïndustrialiseerde en dus ook cargo genererende gebieden in Duitsland. Antwerpen is voor beide regio's de meest nabij gelegen haven, en dus hun natuurlijke toegangspoort van en naar het hinterland. In 2015 werden 64 miljoen ton goederen vervoerd tussen Antwerpen en Duitsland. Hoewel het merendeel van de goederen vanuit de Rijn-regio via het water richting Antwerpen worden vervoerd, gebeurt toch nog heel wat goederentransport via de weg.

Om intermodale operatoren aan te moedigen om een nieuwe spoorshuttle te realiseren of een bestaande spoordienst te verbeteren, lanceerde het Havenbedrijf een open oproep. De projecten die door het Havenbedrijf werden weerhouden, konden rekenen op een beperkte en in de tijd gelimiteerde financiële ondersteuning. "Een belangrijk deel van de cargo tussen Antwerpen en het Duitse hinterland zal in de toekomst ook via het spoor vervoerd moeten worden. Als Havenbedrijf willen we alle projecten ondersteunen die bijdragen tot deze noodzakelijke modal shift", klinkt het bij het Havenbedrijf.

H&S Container Line en DB Cargo
H&S Container Line startte in december 2016 met een nieuwe directe open spoorverbinding op Andernach. De intermodale trein rijdt 1 rondrit per week tussen Andernach en kaaien 1700 en 1742 aan het Deurganckdok. Om de frequentie te kunnen verhogen naar twee rondritten per week, diende H&S een project in, met een vraag naar financiële steun. "De financiële ondersteuning van het Havenbedrijf stelt ons in staat om zowel de Antwerpse als de Rijn gebaseerde klanten een duurzaam spoorproduct aan te bieden, complementair aan de inmiddels goed uitgebouwde binnenvaart", zegt Heiko Brückner, CEO van H&S Container Line. Voor het Havenbedrijf ligt deze shuttle, met bestemming Andernach, pal in het midden van de regio die het onderwerp was van deze open oproep, waardoor het project onlangs positief werd geëvalueerd.

De tractie wordt geleverd door DB cargo dat daarmee te kennen geeft te geloven in de verdere ontwikkeling van Antwerpen als spoorhaven. De Duitse operator wil het spooraandeel in de modal shift verhogen. Om dat te bereiken moeten er nieuwe spoorproducten ontwikkeld worden. "Daarom kijken we uit naar een intensievere samenwerking met de haven van Antwerpen", aldus DB Cargo.

H&S Container Line en DB Cargo
Het is de tweede keer dat het Havenbedrijf via een projectoproep het spooraanbod naar een specifieke regio wil verbeteren. Eind 2015 lanceerde het nog een oproep om de spoorverbindingen tussen de Antwerpse haven en Centraal- en Oost-Europa uit te bouwen. In maart van vorig jaar werden in het kader van deze oproep 3 projecten weerhouden, met nieuwe spoordiensten op respectievelijk Polen, Tsjechië en Oostenrijk als resultaat. "Hoewel onze financiële steun beperkt is, wegens gebonden aan regels inzake overheidssteun, merken we toch dat spooroperatoren in de kapitaalintensieve spoormarkt gebaat zijn met onze middelen om nieuwe spoorproducten op te starten", besluit men bij het Havenbedrijf.

Bron: Port of Antwerp
Publicatiedatum: