Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vlaamse buurtsupers kruisen degens met Amazon

Online retailer Amazon gaat zijn voedingsplatform ook in België uitrollen. Consumenten zullen er hun voeding online kunnen bestellen en thuis laten leveren. Bij Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie voor zelfstandige supermarkten, reageren ze niet echt verrast. "Onze zelfstandige buurtsupers zijn zich al geruime tijd aan het voorbereiden op de stijging van online boodschappen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Bovendien zijn de buurtsupers beter gewapend dan supermarktketens."

Momenteel is het aandeel van de online food retail iets meer dan 1 procent. Maar Buurtsuper.be ziet wel een forse stijging voor de komende jaren . "Het zal echter niet zo'n vaart lopen als in de US", maakt Luc Ardies zich sterk. "In België vindt de consument op bijna elke hoek van de straat een supermarkt terwijl de troef van online boodschappen vooral het gemak is dat ze de klant bieden. Het fijnmazig netwerk van circa 4.000 grotere buurtsupers en kleinere superettes zorgt er in België er voor dat de winkels vlot bereikbaar zijn en de toegevoegde waarde van thuisbezorgen niet zo groot is als in andere landen."

Niettemin bereiden heel wat buurtsupermarkten zich voor op de komst van het Amazon-platform en andere e-commerce spelers in de voedingsbranche. Zij richten hun winkel aantrekkelijker in en leggen vooral het accent op verleidelijke versstanden, en de mogelijkheid om te proeven, die de beleving vergroten. Ook een groeiend aanbod van producten van lokale leveranciers moet de authenticiteit van de buurtsuper positioneren. Het is vooral de lokale verankering die buurtsuper weerbaarder maakt tegenover het onpersoonlijke online winkelen dan bijvoorbeeld ketens en discounters. Tot slot experimenteren een aantal supermarkten in samenwerking met hun franchisegevers in concepten waarbij online wordt besteld, maar de boodschappen in de winkel worden opgehaald.

Bron: Buurtsuper.be
Publicatiedatum: