Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Bij Landgard start Duits aspergeseizoen half maart

Bij de Duitse telerscoöperatie Landgard met haar 3.200 lidbedrijven gaat midden maart het aspergeseizoen van start. De koude winter is gunstig voor de groei en kwaliteit van de Duitse asperges.

Net als ieder jaar kunnen gastronomen en consumenten zich vanaf maart op de start van het aspergeseizoen in Duitsland verheugen. Asperges zijn er inmiddels een cultgroente geworden en zijn erg geliefd. Duitse consumenten kochten in 2016 gemiddeld twee kilogram witte asperges per huishouden. Bij groene asperges lag deze hoeveelheid op 240 gram per huishouden. De aspergeconsumptie in Duitsland wordt voor 84 procent door de binnenlandse productie gedekt.



Vanwege het natte weer van de afgelopen weken kon men in enkele teeltregio's nog niet beginnen aan de grondwerkzaamheden op de aspergeakkers. De eerste Duitse asperges uit de zogenaamde 'vervroegde teelt' zullen vanaf midden maart verkrijgbaar zijn. De start van het vollegrondsseizoen in het Rheinland, aan de Niederrhein, in Brandenburg en in andere Duitse teeltregio's wordt uiterlijk eind april verwacht.

De voortekenen voor de Duitse aspergeoogst van 2017 zijn positief, mede dankzij de koudere winter vergeleken bij de voorgaande jaren met langere periodes van vorst. Aspergeknollen vormen bij barre kou duidelijk meer scheuten dan bij hogere temperaturen. Dit zorgt er vervolgens als de temperaturen stijgen voor dat de asperges snel boven de grond komen en goed groeien. Het concrete seizoensverloop is vooral afhankelijk van het verdere weersverloop en de hoeveelheid zonneschijn. Alles bij elkaar rekent men op een iets grotere oogst dan vorig jaar en de gebruikelijke goede kwaliteit van Duitse asperges.

Landgard steunt campagne 'Deutschland schmeckt'
Landgard zet zich nu bij de asperges in het bijzonder in voor de producten van Duitse telers. In het kader van de campagne 'Deutschland schmeckt' reageert Landgard op de wens van de consument om makkelijk en snel de herkomst te kunnen herkennen. Een dergelijke kenmerking geeft de garantie dat er omvangrijke maatregelen ter kwaliteitsbewaking zijn genomen, dat er sprake is van een milieu ontziende logistiek, korte transportafstanden en een hoge productveiligheid. Daarnaast is het steunen van telersbedrijven uit eigen land ook een belangrijk argument voor de consumenten bij de aankoop van verse groenten.



Publicatiedatum: 13-3-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: