De inkomsten vanuit vreemde valuta die meloenen en watermeloenen eind 2016 opleverden, daalden met 6,2 procent. Dit blijkt uit gegevens van de Centrale Bank van Honduras (BCH). Volgens een rapport van de BCH genereerden deze landbouwproducten samen 53,3 miljoen dollar; 3,5 miljoen dollar minder dan het jaar ervoor. Dat komt voornamelijk door een daling in de internationale prijzen (7,1%).
De meloen- en watermeloenexport noteerden een daling, hoewel Hondurese bedrijven investeringen deden om het exportvolume te vergroten. De meloensector boekte geen goede resulaten, als gevolg van interne en externe factoren. Zendingen naar de Verenigde Staten hebben te maken met concurrentie van Guatemala en de verkoop aan de Europese Unie krijgt concurrentie vanuit Braziliƫ. Deze twee markten zijn de belangrijkste bestemmingen voor de cantaloupe, Galia, Honeydew, Piel de Sapo en Charentais die in de zuidelijke regio van het land worden geteeld.
De uitdaging waar het land zich op toelegt zijn nieuwe Aziatische markten, waaronder Japan, waar het Hondurese fruit goed ontvangen wordt wegens zijn kwaliteit en suikerniveau. Volgens autoriteiten van de Nationale Dienst voor Landbouwgezondheid (SENASA) voldoet Honduras aan alle vereisten om het fruit naar elke bestemming over de hele wereld te exporteren. De Hondurese meloen wordt geteeld in het zuiden en oosten van het land, wat heel wat directe en indirecte banen oplevert.