Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juridische stappen tegen splitsing Metro

Amazon van start in België

VS: Hannaford biedt misvormde groente aan
De Amerikaanse supermarktketen Hannaford is onlangs begonnen met een programma om misvormde groente in het assortiment op te nemen. De misvormde groente zijn nu in 15 vestigingen in het zuiden en midden van Maine verkrijgbaar. Maine is nu de tweede staat waar Hannaford met dit programma is begonnen. Vorig jaar lanceerde Merone een pilot-programma in de omgeving van New York, waar 14 winkels tot nu toe zo'n 45.000 kg aan verspilling hebben kunnen voorkomen. (waldo.villagesoup.com)

Australië: Woolworths geeft meer informatie aan leveranciers
Woolworths wil zijn relaties met leveranciers verbeteren en hun hulp gebruiken om meer consumenten aan te trekken. De keten wil daarom telers en producenten meer toegang geven tot statistieken over consumentengedrag. Woolworths heeft onder de naam Supplier Connect een nieuw programma opgesteld, waarmee het bedrijf met eind juni met het grootste deel van de circa 3.000 leveranciers hoopt samen te werken. Het programma wordt sinds oktober als pilot gebruikt met ongeveer 12 partners, die dankzij het nieuwe samenwerkingsverband de beschikking hebben gekregen over maandelijkse commerciële verslagen en analyses van hun product ten opzichte van concurrerende merken. (afr.com)

Zweden: CEO en CFO Axfood stappen op
Karin Hygrell-Jonsson, de huidige CFO van de Zweedse retailgroep Axfood, heeft aangegeven tegelijkertijd met de aftredende CEO Andres Strålman op te stappen. Beide topmensen zullen daarmee hun functie neerleggen tijdens de jaarlijkse algemene vergadering op 15 maart. Axfood zegt onmiddellijk naar een vervanger voor Hygrell-Jonsson te zoeken en dat voorlopig haar collega Anders Lexmon als interim wordt aangesteld. Hygell-Jonsson is van plan om een functie met een meer adviserende rol aan te nemen. (esmmagazine.com

"Britse Supermarkten zeggen nee GGO-producten"
Volgens Liz O'Neill van theecologist.org zijn Britse supermarkten fel gekant tegen genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en ingrediënten.
Klik hier om het artikel te lezen. 

Tesco: Minder verspilling belangrijke reden voor Booker-overname
Volgens Tesco-CEO Dave Lewis was een van de redenen voor de overname van groothandelaar de mogelijkheid om voedselverspilling te kunnen verminderen. Tesco nam Booker voor £3,7 miljard (€4,3 miljoen) over. Volgens Lewis wordt er in het Verenigd Koninkrijk meer dan 20% van alle geproduceerde groente weggegooid, wat onder andere komt omdat de productie van AGF is verdeeld in kanalen voor retail, groothandel en catering. "Dankzij de mogelijkheden met Booker kunnen we 100% van een partij groente kopen, in plaats van de 70% die we vanuit Tesco aan konden schaffen. Dat betekent dat we voedselverspilling kunnen verminderen," aldus de CEO. (Reuters)

Botswana: Choppies haalt CEO weg bij Nakumatt
De in Botswana gevestigde supermarktketen Choppies heeft een senior manager van Nakumatt Supermarkets bereid gevonden om als CEO bij Choppies aan de slag te gaan. Choppies heeft 75% van het noodlijdende Ukwala Supermarkets in handen. Vijay Kumar van Nakumatt gaat nu de Keniaanse tak van het bedrijf leiden. VIjay Kumar was sinds september 2009 actief als CFO bij Nakumatt. (nation.co.ke)

Sainsbury's stopt met initiatief om verspilling bij huishoudens tegen te gaan
De Britse keten Sainsbury's heeft zijn inspanningen om verspilling door consumenten tegen te gaan omlaag bijgesteld. Aanvankelijk had de keten als doel om de totale voedselverspilling bij huishoudens te halveren. Het veranderen van consumentengedrag bleek echter moeilijker te zijn dan bij aanvang werd verwacht. (theguardian.com)

"Carrefour Brazil maakt beursgang in medio 2017"
Volgens de Braziliaanse miljardair en zakentycoon Abilio Diniz maakt de Braziliaanse afdeling van Carrefour in het midden van 2017 een beursgang. Diniz heeft er alle vertrouwen in dat de Braziliaanse economie zich gaat herstellen van de ergste recessie die het land ooit heeft meegemaakt. "De beursgang van Carrefour Brazil gaat dit jaar plaatsvinden. Ik weet nog niet of dit gebeurt aan het einde van de eerste helft van het jaar of aan het begin van het tweede helft, maar dat het gaat gebeuren staat vast," aldus Diniz tegen verslaggevers. (Reuters)

Amazon van start in België
Amazon is begonnen met zijn eerste Belgische supermarkt onder het merk Pantry. Het format heeft een assortiment van 3.800 verschillende producten onder 600 merken. Het assortiment van Amazon heeft echter geen diepvries- of versproducten. (detijd.be)

Spanje: DIA Group renoveert 2.000 vestigingen
De Spaanse DIA Group is begonnen met het renoveren van meer dan 2.000 DIA Market-vestigingen. De retailer wil de winkelervaring verbeteren door het aantal diensten en het assortiment uit te breiden. De winkelruimtes worden verdeeld in verschillende zones, waarbij met name de versafdeling en de afdeling voor broodproducten wordt verbeterd. (esmmagazine.com

Duitsland: "Juridische stappen tegen splitsing van Metro"
Volgens anonieme bronnen worden er juridische stappen genomen tegen de plannen van de Duitse retailer Metro, dat zichzelf wil opsplitsen in twee verschillende bedrijven. Een juridisch geschil kan mogelijk voor uitstel van het plan van Metro zorgen. Metro weigerde zelf commentaar op de geruchten. (Reuters)

Zweden: ICA heeft afname in omzet februari
De Zweedse retailer ICA had in februari jaar op jaar een afname in omzet van 0,2%. De keten verklaart de lichte omzetdaling doordat februari in het schrikkeljaar 2016 een extra dag had. De bruto omzet kwam neer op SEK 8,35 miljard (€880 miljoen). De omzet voor januari en februari samen bedroeg SEK 17,2 miljard (€1,81 miljard), wat een toename is ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. (esmmagazine.com

VK: Tesco breidt afhaalservice uit
Tesco gaat zijn online afhaalservice uitbreiden door een nieuw tijdslot toe te voegen. Consumenten kunnen nu voor 9 uur 's morgens online hun bestelling plaatsen en een tijdslot van twee uur uitkiezen waarop de bestelling in de middag kan worden opgehaald. De service is nu beschikbaar in meer dan 300 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en kost afhankelijk van de dag en de grootte van de bestelling tussen de £2 en £4 (€2,31 en €4,61). (igd.com)

VS: Kroger bouwt nieuw distributiecentrum
Kroger werkt aan een nieuw distributiecentrum van $60 miljoen (€56,8 miljoen) in de regio van Greater Cincinnati. Kroger gaat de nieuwe faciliteiten gebruiken als aanvulcentrum voor andere logistieke centra die directe ondersteuning aan de supermarkten van Kroger geven. (bizjournals.com)

VS: Opvolger voor SpartanNash-CEO goedgekeurd
De CEO van SpartanNash, Dennis Eidson is van plan om met de volgende jaarvergadering van 23 mei met pensioen te gaan. Eidson wordt opgevolgd door David M. Staples. Staples is momenteel actief als COO en werd per 2 maart lid van de raad van bestuur. Eidson is tevens werkzaam als voorzitter van de raad van bestuur en zal ook na zijn pensioen in deze functie actief blijven. (produceprocessing.net

Noorwegen: REMA 1000 zorgt voor meeste omzet bij Reitangruppen
De discountketen REMA 1000 heeft zijn resultaten voor 2016 bekend gemaakt. REMA 1000 valt onder de Noorse retailgroep Reitangruppen, waar de discounter verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale omzet. De omzet van REMA 1000 nam met 7,05% toe tot NOK 67,8 miljard (€7,56 miljard), terwijl de winst steeg met 18,2% tot NOK 2,3 miljard (€256 miljoen). In de afgelopen maand groeide de Deense tak van REMA 1000 met 8,2% tot DKK 12,3 miljard (€1,7 miljard). Reitangruppen had tevens goede resultaten bij zijn buurtwinkelketens, die in zeven verschillende landen actief zijn onder de merken Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven en R-kiosk. (igd.com)

Versproducten zijn populair in supermarkten
Klik hier om het artikel te lezen.
Publicatiedatum: