Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Makro stapt in StartLife

Het moederbedrijf van de Makro, het Duitse Metro Group, gaat een samenwerking aan met StartLife, de Wageningse organisatie die zich inzet voor startups in de agrarische en voedingssector. Door de deal kunnen beginnende ondernemers hun nieuwe producten sneller en makkelijker testen in de winkels van Makro.

Metro Group uit DŁsseldorf is geen kleine vis met een miljardenomzet en meer dan 150.000 werknemers wereldwijd. De holding is eigenaar van bekende merken als Makro, Media Markt en Saturn en vooral actief in Europa en AziŽ.

Innovatie
"De deal met StartLife houdt in dat Metro de komende drie jaar dicht op het vuur zit als het gaat om innovatie in de voedingssector," zegt Jan Meiling, directeur van StartLife. Volgens hem is door recente ontwikkelingen de vraag van grote bedrijven om sneller en slimmer te innoveren fors toegenomen.

Hij wijst op de komst van startup Hello Fresh die door retailers zoals Makro als een bedreiging gezien kan worden. "Hello Fresh levert direct aan consumenten en slaat de hele retail gewoon over. Dat concept heeft grote bedrijven zoals Metro wakker geschud. De food retailgroep van Metro wil dat soort bedreigingen omzetten in kansen. Dat betekent dat ze vooral geÔnteresseerd zijn in hoe startups innoveren en welke nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld door jonge, beginnende ondernemers."

Metro betaalt jaarlijks een zogeheten partnership fee aan StartLife. Volgens Meiling is dat geen vetpot: "Het bedrag per jaar ligt onder de 100.000 euro. Het is vooral een 'symbolisch' bedrag om te laten zien dat we allebei serieus werk willen maken van onze samenwerking."

Kansen startups
De samenwerking biedt volgens Meiling kansen voor jonge ondernemers. "Startups kunnen door deze deal straks makkelijker terecht in winkels van Makro. Als een startup bezig is met de ontwikkeling van een nieuw product en dat wil testen, dan kan dat straks op speciale plekken in Nederlandse Makro's. Als dan blijkt dat een bepaald product aanslaat bij het publiek kan het door deze samenwerking ook sneller in de schappen van de Macro-winkels komen te liggen."

Partnerships
De overeenkomst met de Metro Group is het derde partnerschap dat StartLife heeft gesloten. De Rabobank en BDO accountants hebben al eerder hun handtekening gezet onder een samenwerking. In totaal wil StartLife met vijf partijen samenwerken. Meiling: "De volgende deal is al in de maak. Het is een groot, internationaal bedrijf dat ook op de campus komt te zitten. Nee, de naam ga ik nog niet noemen."

Bron: resource.wageningenur.nl

Publicatiedatum: 8-3-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: