Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Makro stapt in StartLife

Het moederbedrijf van de Makro, het Duitse Metro Group, gaat een samenwerking aan met StartLife, de Wageningse organisatie die zich inzet voor startups in de agrarische en voedingssector. Door de deal kunnen beginnende ondernemers hun nieuwe producten sneller en makkelijker testen in de winkels van Makro.

Metro Group uit Düsseldorf is geen kleine vis met een miljardenomzet en meer dan 150.000 werknemers wereldwijd. De holding is eigenaar van bekende merken als Makro, Media Markt en Saturn en vooral actief in Europa en Azië.

Innovatie
"De deal met StartLife houdt in dat Metro de komende drie jaar dicht op het vuur zit als het gaat om innovatie in de voedingssector," zegt Jan Meiling, directeur van StartLife. Volgens hem is door recente ontwikkelingen de vraag van grote bedrijven om sneller en slimmer te innoveren fors toegenomen.

Hij wijst op de komst van startup Hello Fresh die door retailers zoals Makro als een bedreiging gezien kan worden. "Hello Fresh levert direct aan consumenten en slaat de hele retail gewoon over. Dat concept heeft grote bedrijven zoals Metro wakker geschud. De food retailgroep van Metro wil dat soort bedreigingen omzetten in kansen. Dat betekent dat ze vooral geïnteresseerd zijn in hoe startups innoveren en welke nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld door jonge, beginnende ondernemers."

Metro betaalt jaarlijks een zogeheten partnership fee aan StartLife. Volgens Meiling is dat geen vetpot: "Het bedrag per jaar ligt onder de 100.000 euro. Het is vooral een 'symbolisch' bedrag om te laten zien dat we allebei serieus werk willen maken van onze samenwerking."

Kansen startups
De samenwerking biedt volgens Meiling kansen voor jonge ondernemers. "Startups kunnen door deze deal straks makkelijker terecht in winkels van Makro. Als een startup bezig is met de ontwikkeling van een nieuw product en dat wil testen, dan kan dat straks op speciale plekken in Nederlandse Makro's. Als dan blijkt dat een bepaald product aanslaat bij het publiek kan het door deze samenwerking ook sneller in de schappen van de Macro-winkels komen te liggen."

Partnerships
De overeenkomst met de Metro Group is het derde partnerschap dat StartLife heeft gesloten. De Rabobank en BDO accountants hebben al eerder hun handtekening gezet onder een samenwerking. In totaal wil StartLife met vijf partijen samenwerken. Meiling: "De volgende deal is al in de maak. Het is een groot, internationaal bedrijf dat ook op de campus komt te zitten. Nee, de naam ga ik nog niet noemen."

Bron: resource.wageningenur.nl
Publicatiedatum: