Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers consumeren duidelijk meer vers voedsel

Bizerba, de grootste aanbieder van technologieoplossingen voor de omgang met verse levensmiddelen, heeft opdracht gegeven tot een enquête over het consumentengedrag in Duitsland. Centrale vragen hierbij waren: hoe belangrijk zijn verse levensmiddelen, waar doen de Duitsers het liefste hun inkopen en welke rol speelt de prijs? Het representatieve onderzoek werd in februari 2017 door marktonderzoeksinstituut OpinionWay in Duitsland uitgevoerd. Hiervoor werden meer dan 1.000 consumenten ondervraagd.

Ondanks dat de prijzen van verse levensmiddelen in 2016 merkbaar zijn gestegen (groenten werden 10,7 procent duurder, fruit 4,6 procent), gaf 41 procent van de ondervraagden aan dat zij nu meer verse producten eten dan vijf jaar geleden. Meer dan de helft (53 procent) noemt het toegenomen bewustzijn van een gezondere voeding als reden hiervoor. Gemiddeld geeft men maandelijks 131 euro aan verse producten uit. 44 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij minder dan 100 euro per maand uitgeven aan producten uit deze levensmiddelgroep. Over het algemeen is de meerderheid tevreden met de prijzen die zij voor verse levensmiddelen betalen.
 
Op de vraag welk format het beste tegemoet komt aan de persoonlijke inkoopverwachtingen en -gewoontes op het gebied van verse levensmiddelen, noemde duidelijk meer dan de helft van de consumenten (55 procent) supermarkten en discounters, gevolgd door huisverkoop en weekmarkten (43 procent) en de zelfstandige speciaalzaken (38 procent). De onlinehandel speelt nog een kleine rol bij de inkoop van verse levensmiddelen.
 
Als reden waarom zij voorverpakte levensmiddelen boven producten van de versafdeling verkiezen nomen de consumenten onder andere de omvangrijkere informatie wat betreft herkomst en inhoudsstoffen, de gegevens over mogelijke allergieën en de minimale houdbaarheidsdatum. Bij de ondervraagden zijn naast de prijs en aanbiedingen de veronderstelde kwaliteit van het product, het uiterlijk en de herkomst van het product de sleutelfactoren voor de inkoopwens van verse levensmiddelen.

Tudor Andronic van Bizerba: "De resultaten van ons onderzoek bevestigen dat Duitse consumenten de hoge investeringen van de handel op het gebied van verse levensmiddelen waarderen. Tegelijkertijd formuleren de klanten de duidelijk wens naar een verdere verbetering van de inkoopbeleving. Aan deze verwachting zou de levenmiddelenhandel met nog meer advies en informatie tegemoet moeten komen."
Publicatiedatum: