Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische gember en avocado's

Hoogvliet heeft Nederlandse primeur met Natural Branding

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al haar winkels biologische gember en avocado's merken met Natural Branding om plasticverpakkingen uit te sparen. De supermarktketens ICA en REWE in respectievelijk Zweden en Duitsland gingen Hoogvliet voor. Natural Branding is een manier om biologische groente en fruit te merken met laserlicht. Dit levert voor Hoogvliet ten opzichte van eerdere jaren een besparing van 67.000 plasticverpakkingen op. Internationaal loopt het cijfer al in de miljoenen verpakkingen.


Foto: Scato van Opstall.

Biologische avocado's in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado's die los worden verkocht. Hetzelfde geldt voor gember, zoete aardappelen en vele andere biologische producten. Stickers zijn ook een optie, maar laten vaak los, en gebruiken papier, inkt en lijm.

Bij Natural Branding worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker.

Ed van Venrooij, Category Manager Groente & Fruit van Hoogvliet: "Wij zijn erg trots dat we als Hoogvliet deze primeur in Nederland hebben. Onze duurzaam georiƫnteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen. We vinden het belangrijk om meer te doen dan besparen op plastic tasjes."

Nature & More verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met Natural Branding. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More. "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren, vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Met Natural Branding wordt het nu mogelijk."


Ook Duitse retailer Rewe heeft Natural Branding toegepast in haar avocado's.

Voor meer informatie: www.natureandmore.com
Publicatiedatum: