Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




5 tips om effectiever te communiceren

Hoor jij wat je wílt horen of hoor je wat de ander zegt?

Henriëtte had het al een tijdje helemaal gehad met Guy. Iemand zei over hem: "Het is de beste verkoper die we ooit gehad hebben. Het is jammer dat hij zo ongeduldig is met nieuwe salesmensen." Henriëtte hoorde: 'Guy is een hork. Zie je wel. Hij deugt niet.' Herkenbaar?

Hoor jij wat je wílt horen of hoor je wat de ander zegt?
Toen ik begon bij Randstad wilde ik het zo graag goed doen, dat ik in gesprek met klanten alleen maar luisterde naar hun behoefte aan uitzendkrachten. Hoeveel, per wanneer? Totdat mijn manager me wees op het belang van de verbinding, van mens tot mens. Mensen willen zaken doen met mensen die ze aardig vinden en vertrouwen. Dat vraagt om een andere manier van communiceren.
Met het gevolg dat ik niet alleen luisterde naar wát ze zeiden, maar ook de manier waaróp. We kregen heel andere gesprekken. En we deden veel meer zaken met elkaar.

Je kunt op 5 niveaus luisteren

1.    Negeren: als iemand iets aan je vraagt terwijl je heel geconcentreerd bezig bent
2.    Doen alsof: wanneer iemand je een heel verhaal vertelt terwijl je met je hoofd ergens anders bent. Herkenbaar aan de uh's en ah's
3.    Selectief: als jij zegt dat we de technologische mogelijkheden kunnen uitbreiden, máár we hebben een beperkt budget beschikbaar. Dan hoor ik alleen dat ik mag uitbreiden.. Het horen wat je wílt horen
4.    Aandachtig: hier ben je echt aan het luisteren. Met het doel de ander te begrijpen. Je luistert, vat samen en vraagt door
5.    Inlevend: hier luister je niet alleen om te begrijpen, maar je luistert ook naar de toon achter de boodschap. Je leeft je in. Iemand vertelt dat hij een leuk weekend heeft gehad, maar je merkt op uit de toon dat er ook iets anders aan de hand is



Op welk niveau luister jij meestal?

Mijn cliënten antwoorden meestal met: "selectief."
Een managementteam vroeg me om hen te begeleiden, omdat de fut er een beetje uit was. Ze kregen veel minder voor elkaar. Al gauw bleek dat ze allerlei aannames hadden gedaan. Paul wil niet investeren. Marijn vermijdt risico's. Jeanette heeft het niet meer naar haar zin… "En zoals dat gaat met aannames, die zorgen wel dat ze gelijk krijgen." Dus ze gaan op zoek naar voer. En binnen no time worden dingen groter gemaakt. De energie lekt weg. De fut is eruit.

Tips om effectiever te communiceren:

1.    Vraag je af op welk niveau je aan het luisteren bent en schuif een niveautje op naar boven
2.    Check je aannames
3.    Stel open vragen (die beginnen met hoe, waar of wat en kunnen in tegenstelling tot een gesloten vraag niet alleen met ja of nee beantwoord worden)
4.    Maak onderscheid tussen wat iemand dóet en wat hij ís (als iemand onaardig tegen je doet, betekent dat niet dat het een onsympathieke persoon is)
5.    Luister met de intentie om te horen wat de ander bedoelt. Dat betekent overigens niet dat je het ermee eens hoeft te zijn
Weet je hoe het werkt, maar zit je jezelf in de weg? Neem gerust contact op. Een vrijblijvend gesprek schept vaak al heel veel inzicht.



Fiona Cook op AGF.nl
Fiona heeft een commerciële achtergrond in het bedrijfsleven en coacht ruim 12 jaar eigen-zinnige individuen en teams. Ze begeleidt bedrijven die zich op het gebied van leiderschap en communicatie willen ontwikkelen om de slag te maken die noodzakelijk is om met de toenemende concurrentie om te kunnen gaan. Ze is doortastend, confronterend en menselijk tegelijk.  In haar columns op AGF.nl geeft ze praktisch toepasbare tips.

Voor meer informatie:
Fiona Cook
Cookcoaching
Rotterdam – Nederland
Tel: 0031 6 2041 5795
www.cookcoaching.nl

Publicatiedatum: 6-3-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: