Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi Süd introduceert nieuw logo

Hello Fresh opent eerste pop-up in Londen
De bezorgdienst Hello Fresh heeft voor het eerst een zogeheten pop-up-vestiging geopend in Londen. Het bedrijf gaat in maart vier weken lang vanaf een locatie bij Old Street Station maaltijdpakketten verkopen. Elk pakket bevat verse ingrediënten waarmee binnen 30 minuten een diner voor twee op tafel kan worden gezet. De pakketten kosten £10 (€11,58) per stuk. De recepten van de pakketten zijn de populairste die door Hello Fresh uit een totaal van 5.000 recepten konden worden gekozen voor deze pop-up-winkel. (igd.com)

Aldi begint online in China

Aldi is van plan om in maart de Chinese online sector op te gaan. De keten wil Chinese consumenten aanspreken die interesse hebben in Duitse producten, zoals bepaalde wijnsoorten, snacks en ontbijtproducten. Aldi gaat deze huismerken in China verkopen via het Tmall Global-platform van Alibaba, waarbij gebruik wordt gemaakt van Australische leveranciers. (Reuters)

Australië: Coles belooft snellere betaling voor kleine leveranciers
De Australische supermarktketen Coles gaat voortaan kleine leveranciers binnen 14 dagen betalen. De keten wil dit betalingsbeleid instellen voor leveranciers die per jaar tot AU$1 miljoen (€720.000) aan producten leveren. Volgens de Australische ombudsman voor het midden- en kleinbedrijf zijn achterstallige betalingen de grootste bron van zorgen voor de MKB-sector. (smartcompany.com.au)

Auchan plant investering van €1,3 miljard
Auchan wil in de komende drie jaar in Frankrijk €1,3 miljoen investeren in het eigen merk. 60% van de totale investering wordt gebruikt voor renovaties en modernisering van bestaande winkels. Dit betreft zowel een aantal hypermarkten, supermarkten als buurtwinkels, die onder het Auchan-merk actief zijn. (esmmagazine.com)

VS: Lagere omzet en winst voor Costco
Costco Wholesale had een winst en vergelijkende winkelomzet die beiden lager uitvielen dan verwacht. De vergelijkende winkelomzet steeg in het tweede kwartaal met 3%. De aandelen van Costco daalden in waarde met 4% tot een koers van $170,80 (€161,67). De Amerikaanse supermarktsector heeft op dit moment te maken met een steeds feller wordende prijzenoorlog. Zo is Wal-Mart begonnen met een campagne waarin actief prijzen worden vergeleken met de concurrentie en daar vervolgens op worden aangepast. (Reuters)

VS: Kroger heeft daling in vergelijkende winkelomzet
De Amerikaanse keten Kroger had in het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 13 jaar een daling in zijn vergelijkende winkelomzet. Analisten waren verrast door dit resultaat, dat heeft geleid tot een daling van 5,6% in de aandelenkoers van Kroger. De analisten gingen uit van een stijging in de vergelijkende winkelomzet van 0,1%, terwijl deze juist met 0,7% is gezakt. Volgens Kroger is de reden voor dit resultaat de afname in deflatie, naast dat de Amerikaanse supermarktsector momenteel erg felle concurrentie kent. Kroger heeft onlangs toegezegd de jaarwinst op te offeren om de prijzen te verlagen, zodat er zo meer concurrerend vermogen kan worden verkregen. (Reuters)

Aldi Süd introduceert nieuw logo
Aldi Süd heeft een nieuw logo onthuld. Volgens de keten is het nieuwe logo een weerspiegeling van de ontwikkelingen die Aldi Süd in de laatste jaren heeft meegemaakt. "Dit is voor onze klanten te zien in de voortdurende ontwikkeling van ons assortiment, de renovatie van onze branches en in de promotieacties die we houden, zoals de eerstvolgende pop-up-winkel My Wine World," zegt Kirsten Gess van Aldi Süd. (esmmagazine.com)

Australië: Minder prijsverschil tussen Costco en Coles/Woolworths

Costco is nog steeds 27% goedkoper dan zijn concurrenten Coles en Woolworths. Het verschil in prijs wordt echter geleidelijk aan steeds kleiner, nu de beide ketens zich net als Costco beginnen te richten op bulkverpakking.
Klik hier om verder te lezen op theaustralian.com.au.

Latijns-Amerika: Cencosud heeft lagere omzet in vierde kwartaal 
Cencosud S.A., dat actief is in Chili, Argentinië, Peru, Brazilië en Colombia, heeft zijn financiële resultaten voor het vierde kwartaal van 2016 bekend gemaakt. De retailgroep had in deze periode jaar op jaar 6,5% minder omzet in verband met de deflatie van de wisselkoers. De omzet kwam neer op CLP 2,85 biljoen (€4,1 miljard). In de eigen Chileense valuta had Cencosud echter een positieve omzetgroei. De vergelijkende winkelomzet nam jaar op jaar sneller toe binnen de supermarktsectoren van Chili, Argentinië en Colombia. Dit gold ook voor de doe-het-zelfsectoren van Chili en Colombia. (finance.yahoo.com)

Azië: Positieve resultaten in 2016 voor Dairy Farm
De Aziatische retailgroep Dairy Farm had in 2016 een significante toename in de winst van 7%, ondanks dat er in de meeste Aziatische markten sprake is van een prijzenoorlog en dat er momenteel weinig consumentenvertrouwen is. De omzet van alle supermarkt- en hypermarktketens van de groep (met uitzondering van Yonghui) kwam neer op US$6,2 miljard (€5,9 miljard), wat ongeveer hetzelfde is als vorig jaar. De winst steeg met 13% tot US$194 miljoen (€183,6 miljoen). De grote formats van Dairy Farm in Hong Kong, Macau, Taiwan, de Filipijnen, Vietnam en Cambodja hadden allemaal een positieve omzetgroei, terwijl de omzet in Maleisië, Singapore en Indonesië achteruit ging. De 7-Eleven-buurtwinkels van Dairy Farm hadden een omzet van US$2,0 miljard (€1,89 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 5%. (igd.com)

VS: Meijer investeert $375 miljoen in nieuwe winkels
De Amerikaanse keten Meijer gaat winkels openen in de regio van Upper Peninsula. Ook worden er in Michigan zes winkels gerenoveerd. De plannen van Meijer zijn onderdeel van een investering van $375 miljoen (€355,0 miljoen) waarmee in alle zes de Amerikaanse staten waar de keten actief is wordt uitgebreid. (crainsdetroit.com)

Mercadona heeft 3,9% meer omzet in 2016
De Spaanse supermarktketen Mercadona had in 2016 een toename in de jaaromzet van 3,9%. De omzet bedroeg €21,6 miljard, terwijl het omzetvolume steeg met 4%. De netto winst steeg eveneens met 4% en kwam daarmee neer op €636 miljoen. De keten heeft in totaal €685 miljoen geïnvesteerd, waarmee onder andere 50 nieuwe vestigingen werden geopend en 35 bestaande winkels werden gerenoveerd. (esmmagazine.com)

Online supermarkten zijn revolutie voor Ierse ketens
Klik hier om het artikel te lezen.


Hoe handig zijn buurtwinkels nog? 7-Eleven gaat concurrentie aan met thuisbezorgers
Klik hier om het artikel te lezen.





Publicatiedatum: