Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'ontSchengen' kost Nederlandse economie €9 mld

"Transport- en logistieksector betaalt hoofdprijs bij dichte grenzen"

​'Grenzen dicht' is slechts een voetnoot in twee verkiezingsprogramma's, maar het zou een enorme impact hebben op de economie en het zou vooral de transport- en logistieksector fors raken. Het 'ontSchengen' zou de Nederlandse economie circa 9 miljard euro kosten. De transport- en logistieksector denkt daarvan de hoofdprijs te betalen.

9 miljard
Het CPB berekende vorig jaar dat het hervatten van de grenscontroles in alle Schengenlanden een fors negatief effect gaat hebben op de economie. Ze leiden tot hogere kosten van het handelsverkeer en die resulteren in een afnemende handelsstroom. Dezelfde berekeningen lieten zien dat Nederland tot 2020 voor 9 miljard het schip in gaat. Dit komt neer op een daling van het Nederlandse bruto binnenlands product met 1,3 procent.

Forse kosten

Voor de sector transport en logistiek zijn de kosten relatief fors. TLN-voorzitter Arthur van Dijk: "Het wachten voor de dichte grens duurt gemiddeld een uur, tegen een uurtarief van 70 euro. Over een heel jaar betekent dat voor de sector zo'n 700 tot 900 miljoen euro aan extra kosten. Alleen voor de grensovergangen in Nederland. Met de andere grenzen erbij kan dat flink oplopen.'

Desastreuze consequenties

"Wat het CPB nog niet had meegenomen in de berekening, is wat er zou gebeuren als alléén Nederland zijn grenzen sluit, zoals verschillende partijen bepleiten", zegt Van Dijk. "Goederen die nu via Rotterdam binnenkomen, komen dan binnen via Hamburg, Antwerpen of Piraeus Europa in. Dat heeft mogelijk nog desastreuzer consequenties voor de Nederlandse economie en de sector transport en logistiek."

Slecht voor het land
"Wat we van een volgend kabinet nodig hebben, is een businessplan hoe we de Nederlandse transport- en logistieksector weer laten scoren. De 'grenzen dicht'-gedachte staat hier haaks op. Dit soort plannen zijn slecht voor ons land, voor onze sector en voor de werkgelegenheid. En bovendien zijn controles niet effectief als Nederland ruim 350 grensovergangen telt."

Bron: TLN
Publicatiedatum: