Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Foodrebel en trendwatcher Anneke Ammerlaan:

"Barbucine, friseline en anders vooral paars"

"Met groenten en fruit als belangrijkste 'speerpunten' voor een gezond leven, was ik zeer benieuwd wat de Fruitlogistica, de grootste beurs ter wereld voor AGF, voor innovaties zou brengen.

Trends in groenten worden groter gemaakt door vooral 'millennials' en vrouwen. Het eerste wat opvalt, is het schaarse aantal bezoekers uit die twee groepen. Dat geldt ook voor de bezetting op de stands – de hostesses daargelaten – en nog veel meer voor de koks die over de hele beurs verspreid hapjes bereiden. Ik heb niet één vrouwelijke chef-kok gezien.

Maar eigenlijk komt dat wel overeen met het doel van deze beurs: de Fruitlogistica is een handelsbeurs, geen inspiratiebeurs voor consumenten. Technologische innovatie krijgt steeds meer de overhand.

Ik zie ook veel 'me too' en kopieergedrag. Het wemelt er van bedrijven met kookboxen en kookpakketten. AGF-bedrijven blijven de bezoeker met zakjes bladsla overspoelen, terwijl de internationaal opkomende trends nauwelijks te bekennen zijn, zoals 'salad pots', 'vega of vegan' groentenmelanges die je warm of koud kunt eten – en waar veel meer groenten ingaan. Of de poké bowl, een salade met als basis lauwwarme sushirijst.

Het kan natuurlijk dat deze vernieuwingen in de koffertjes onder de counter zitten, want op een beurs als deze wil je natuurlijk niet alles aan je concurrenten laten zien.
Ondanks dat het me niet altijd lukt om de koffertjes boven tafel te krijgen, blijft er toch nog wel iets te ontdekken en ook te interpreteren, want dat is waar het in trends eigenlijk over gaat.

Elk jaar is er wel een productgroep die je meer ziet dan andere jaren. Dit jaar zijn dat aubergines. Past zeker in de trend naar groenten met meer beet. Een goed bereide aubergine en vooral de wat stevigere soorten als de gestreepte graffiti en bolvolmige purpura zijn het nieuwe 'vlees' in 'vega en vegan'-gerechten. Paars is sowieso een trendkleur. Paarse spruitjes, paarse aardappels en ook de paarse ridderzwam, een rijzende ster in de snel opkomende paddenstoelentrend. En voor de decoratie eetbare paarse bloemetjes.

Na het bloemetje is het de beurt aan de bloemknop. Onder het motto 'taste the bloom', brengt Fioretto bloemkoolroosjes op lange stelen. Geschikt als dipper.
Minigroenten zetten echt door. Kooltjes, minipompoenen, minicourgettes en zoals elke trend een tegentrend kent, komen nu ook groenten die gewoonlijk in een kleine variant worden gegeten, nu ook in een grote variant. De opvallendste is een bosui met de maat van een royale prei. En lange witlof met een getand blad: de 'barbucine'. Deze laatste past ook weer in de trend van bitterder slasoorten. De Belgische friseline is het kleine broertje van de grote Franse barbucine en deze vrolijke witlofjes kunnen de witlofcategorie van een opmars voorzien."

Bovenstaande column schreef Anneke Ammerlaan, trendwatcher en foodrebel.

Voor meer informatie:
Vision on food
Anneke Ammerlaan
Lage klompweg 20
1383PL Weesp
T: +31 (0)294 253776
M: +31(0)6 53 234 385
anneke@annekeammerlaan.nl
www.annekeammerlaan.nl

Publicatiedatum: