Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waitrose heeft hele jaar rond Britse bladsla | Omzet van Tesco gedaald door stakingen in Ierland

Meer AGF-omzet bij Lidl door Brexit

Brazilië: GPA heeft verlies in vierde kwartaal
GPA, een van de grootste retailers van Brazilië, had in zijn vierde kwartaal een verlies van 29 miljoen real (€8,8 miljoen). Analisten gingen aanvankelijk uit van een winst van 111 miljoen real (€33,7 miljoen), maar het is nu het zevende kwartaal op rij dat er verlies wordt gedraaid. Wel is het verlies jaar op jaar een stuk kleiner. Vorig jaar was het verlies nog 384 miljoen real (€116,7 miljoen). (Reuters)

Wal-Mart begint nieuwe prijzenoorlog in de VS
Volgens een aantal anonieme bronnen voert Wal-Mart een nieuw onderzoek voor prijsvergelijking met minstens 1.200 andere Amerikaanse supermarkten. Ook legt de keten meer druk op leveranciers van verpakte goederen om zo het prijsverschil met nieuwkomers als Aldi of andere grote concurrenten als Kroger kleiner te maken. De prijsvergelijkingen worden uitgevoerd in elf staten in de Midwest- en zuidoostelijke regio, zoals Iowa, Illinois en Florida. Er wordt daarbij gekeken naar het supermarktsegment, dat goed is voor 56% van de totale omzet van Wal-Mart. (Reuters)

VK: Waitrose heeft hele jaar rond Britse bladsla
Waitrose wil het hele jaar rond lokaal geteelde bladsla in het assortiment opnemen. De keten wil daarmee meer ondersteuning geven aan de Britse teeltsector. Het nieuwe teeltsysteem is volgens Waitrose een primeur in het Verenigd Koninkrijk, dat sinds 2014 in ontwikkeling is.

Meer omzet voor AGF van Lidl door Brexit
Lidl heeft een stijging in omzet gehad dankzij de Brexit. De keten wist voor £300 miljoen (€351,8 miljoen) aan Britse producten naar Europa te exporteren. Volgens bronnen bij de keten komt op dit moment 70% van alle groente en vlees van Lidl uit het Verenigd Koninkrijk. Morrisons en de universiteit van Leeds hebben onlangs bekend gemaakt dat slechts 52% van alle voedingsmiddelen die in het Verenigd Koninkrijk worden geproduceerd daadwerkelijk uit dit land afkomstig is. (telegraph.co.uk)

Nieuw-Zeelandse consument wil meer versproducten
Uit een recente poll over populaire producten in supermarkten blijkt dat Nieuw-Zeelandse consumenten meer behoefte hebben aan versproducten. Het verslag Annual Trolley Report van de keten Countdown geeft een lijst van de producten die het meest hun weg vinden naar de winkelwagen van de Nieuw-Zeelandse consument. Volgens de lijst maken groente en fruit een opmars, terwijl verwerkte producten juist minder populair worden. Het populairste product is de banaan. Vorig jaar was dit nog witbrood van het merk Homebrand. Nieuw-Zeelanders kochten gemiddeld 18 kilo bananen per persoon, ondanks dat er in augustus een piek in de bananenprijzen was. Avocado's staan op de vierde plek. Andere producten die veel werden verkocht zijn broccoli, suikermaïs, aardbeien, komkommers en rode pepers. (stuff.co.nz)

Omzet van Tesco gedaald door stakingen in Ierland

Tesco zag de omzet van zijn netwerk in Ierland significant afnemen door de stakingsacties die bij een aantal vestigingen worden gevoerd. Het geschil tussen Tesco en vakbond Mandate draait om de plannen van Tesco om de arbeidscontracten aan te passen van 250 werknemers, die al langere tijd bij Tesco in dienst zijn. Mandate heeft nu zijn stakingsacties voor vrijdagnacht afgeblazen, nu Tesco heeft ingestemd om de contractwijzigingen uit te stellen. Beide partijen hebben ingestemd met een nieuwe ronde voor overleg. (irishtimes.com)

VS: Raley's benoemt nieuwe directeur

Raley's huidige COO Keith Knopf is benoemd tot directeur van het bedrijf. Knopf is sinds bijna twee jaar werkzaam bij Raley's. Sinds ongeveer datzelfde moment kreeg de huidige CEO Michael Teel een meerderheidsbelang in het bedrijf in handen.
Klik hier om meer te lezen.

VS: Retailers stellen alternatieven voor tegen invoerbelasting
Amerikaanse retailers werken samen met wetgevers van het Witte Huis en de senaat om alternatieven op te stellen voor het wetsvoorstel voor meer belasting op geïmporteerde goederen te heffen. Volgens de retailers zou de nieuwe belastingheffing de prijzen voor consumenten doen stijgen. "We werken nu met de overheid om een aantal alternatieven te vinden voor het wetsvoorstel, dat wij beschouwen als een regressieve maatregel," zegt Marvin Ellison, de CEO van J.C. Penney Co. Ellison was onderdeel van de groep CEO's die op 15 februari een ontmoeting met Trump heeft gehad. "We hopen dat een aantal van onze adviezen hun weg vinden naar het toekomstige wetsvoorstel," zegt Ellison. Hij weigerde verder uitleg over de besproken alterntieven.
Klik hier om verder te lezen op esmmagazine.com.

Frankrijk: Système U meldt jaarresultaten

Système U heeft zijn jaarresultaten voor 2016 bekend gemaakt. De totale omzet met inbegrip van BTW steeg met 1,5% tot €19,2 miljard. (igd.com)

Italië: Coop Alleanza 3.0 begint met thuisbezorgdienst
Het Coop Italia-lid Coop Alleanza 3.0 is begonnen met zijn thuisbezorgdienst EasyCoop. Consumenten kunnen met EasyCoop online kiezen uit een assortiment van 10.000 producten. Daaronder vallen ook 3.000 versproducten, zoals groente en fruit. (igd/esmmagazine.com)

Drie ketens openen vestigingen in Spanje
Drie verschillende ketens hebben onlangs nieuwe vestigingen geopend in Spanje. De internationale retailer Spar heeft een nieuwe supermarkt geopend in Los Belones in Murcia, terwijl de Spaanse buurtwinkelketen Condis zich heeft uitgebreid in Sant Boi de Llobregat in Barcelona. De keten Gadisa, die vooral aanwezig is in het noordoosten van Spanje, heeft zich uitgebreid in de regio Castilla y León door zijn eerste Gadis-vestiging te openen in de provincie Ávila. (esmmagazine.com)

El Corte Inglés is zevende meest waardevolle merk van Spanje
De Spaanse supermarktketen El Corte Inglés staat wederom in de top 100 van de meest waardevolle merken van Spanje. De keten staat nu op nummer zeven in de lijst, die door het in Londen gevestigde Brand Finance wordt gepubliceerd. Brand Finance schat de waarde van El Corte Inglés op $3,04 miljard (€2,87 miljard), wat ten opzichte van 2016 een toename is van 20%. (esmmagazine.com)

VK: Sainsbury's breidt pilot voor thuisbezorging uit
Sainsbury's zoekt naar nieuwe locaties om de pilot voor zijn thuisbezorgingsdienst uit te breiden. Bij de eerste 30 locaties werd positief gereageerd op de nieuwe service van de Britse keten, waarmee op de dag zelf boodschappen bij de consument worden bezorgd. (igd.com)

Lidl neemt 250 stafleden aan in South Carolina

Lidl gaat 250 stafleden aannemen voor nieuwe vestigingen in South Carolina. Onder de nieuwe vestigingen vallen ook de twee winkels die worden gebouwd in Spartanburg. De nieuwe winkels vormen de eerste stap voor Lidl om voet aan wal te krijgen in de Amerikaanse supermarktsector. (goupstate.com)

VS: Cub Foods-directeur weg bij Supervalu
Supervalu Inc heeft het vertrek aangekondigd van Eric Hymas, de directeur van de Cub Foods-afdeling. Hymas stond pas sinds 2016 aan het hoofd van de Cub Foods-keten, die de grootste supermarktdivisie van Supervalu vormt. Chad Ferguson, die momenteel binnen Supervalu werkzaam is als onderdirecteur voor marketing, wordt nu tijdelijk als vervanger voor Hymas aangesteld. (kamcity.com)

VS: Remke Markets overgenomen
De keten Remke Markets is overgenomen door het in Findlay gevestigde Fresh Encounter. De tien vestigingen van Remke in de regio's van Cincinnati en het noorden van Kentucky blijven open, maar staan nu onder nieuw management. Fresh Encounter is tevens verantwoordelijk voor vier andere supermarktketens. (cincinnati.com)

India-Mumbai: DMart begint met bezorgservice

De Indiase supermarktketen DMart werkt aan zijn leveringsketen om sneller zijn klanten te kunnen bereiken. Volgens bronnen bij het bedrijf wordt er ook gewerkt aan een pilot project voor online bezorg- en afhaalcentra bij bestaande winkellocaties. DMart is ook momenteel bezig met zijn beursgang, waarmee 18 miljard rupee (€254,9 miljoen) moet worden gegenereerd. (thehindubusinessline.com)


Publicatiedatum: