Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Mechó, Agribur

"Weinig bedrijven leveren clementines met blad"

"Clementines met blad zijn onze specialiteit. Momenteel vermarkten we Nadorcott en Otanique mandarijnen en over twee weken komen de rassen Murcott en Orri op de markt," vertelt José Mechó, directeur van Agribur. Agribur is gevestigd in Castellon, een streek die beroemd is om de Clementineproductie. Het bedrijf verkoopt jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo mandarijnen en sinaasappelen.



Het bedrijf heeft veel ervaring met de teelt van Clementines met blad. Volgens Mechó is dat met name in deze fase van het seizoen een voordeel omdat late rassen moeilijk met blad te oogsten zijn. Veel andere producten durven het niet eens aan, vervolgt Mechó. "De concurrentie op de markt voor clementines met blad is de voorbije seizoenen steeds feller geworden. Vroeger waren er maar een paar bedrijven die fruit met blad leverden, inmiddels zijn meer bedrijven hiermee gestart." 

Sinaasappelen met blad daarentegen zijn nog veel minder gebruikelijk maar kunnen dit in de toekomst wel worden. "Nu is dit nog maar een kleine markt maar ik verwacht dat de populariteit de komende jaren geleidelijk zal toenemen. We kijken nu al naar de mogelijkheden."

Lage aanvoer en afzet stagneert
Momenteel levert het bedrijf kleine volumes omdat de productie laag is. Volgens Mechó is de consumptie echter ook laag en is de markt veel rustiger dan in dezelfde periode vorig jaar.



De exporteur denkt dat de goedkope aanvoer vanuit andere landen ook zijn weerslag op de afzet heeft. "Marokko levert clementines tegen lage prijzen en ook Egypte en Turkije drukken de prijzen met hun goedkope sinaasappelen. Dit heeft een negatief effect in een periode waarin de markt toch al niet levendig is. 

Grote maten sinaasappelen zijn in deze tijd van het jaar het meest in trek. "Groothandelaren vragen doorgaans niet om grote kalibers maar dit jaar is er een tekort en worden er dus hogere prijzen betaald. Retailers hebben een voorkeur voor middelgrote maten," legt Mechó uit.

"Doordat ons fruit niet behandeld wordt na de oogst kunnen we niet naar verre markten exporteren" 
Agribur exporteert nagenoeg zijn volledige productie, met Frankrijk als belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door België, Duitsland en Nederland. Het citrus is bestemd voor de traditionele markt en retailers.




"We zijn niet van plan buiten Europa uit te breiden omdat ons fruit geen behandelingen na de oogst ondergaat, wat het ongeschikt maakt voor transittijden langer dan 3 tot 4 dagen. Anderzijds onderscheiden we ons hierdoor van de concurrentie, wat ons hogere prijzen oplevert," aldus Mechó.

Voor meer informatie: 
José R. Mechó
Agribur S.L.
Ctra. Burriana- Segorbe, km. 23.5.
La Vall d'Uixó (Castellón). Spain
T: +34 964670215
M: +34 669819149
comercial@agribur.es
www.agribur.es

Publicatiedatum: