Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ierse Tesco-winkels wijzen stakingsacties af

Frankrijk: Grotere focus op biologisch bij Carrefour

57% meer winst in vierde kwartaal Loblaw
Loblaw had een omzet van  $11,1  miljard (€10,5 miljard) en een netto winst van $201 miljoen (€189,5 miljoen). De winst kwam neer op 50 cent per aandeel. De netto winst is daarmee jaar op jaar toegenomen met 57%, oftewel $73 miljoen (€68,8 miljoen), terwijl de omzet steeg met 2,4%, oftewel $265 miljoen (€249,8 miljoen). In het vierde kwartaal van 2015 had Loblaw een omzet van $10,9 miljard (€10,3 miljard), een netto winst van $128 miljoen (€120,7 miljoen) en een winst per aandeel van 31 cent. (cbc.ca)

Nielsen: Multiculturele consumenten kopen meer versproducten
Volgens een recent verslag van Nielsen doen retailers er goed aan om met hun versaanbod beter te letten op multiculturele consumenten. Het verslag "A Fresh Look into Multicultural Consumers: Refreshing the Retail Landscape" geeft twee redenen hiervoor. Amerikaanse consumenten met een Aziatische, zwarte of latino achtergrond zijn verantwoordelijk voor 92% van de totale bevolkingsgroei tussen 2000 en 2014. Tevens is dit deel van de bevolking veel meer geneigd om versproducten te kopen. Klik hier om meer te lezen op hispanictrending.net.

18 van 24 Tesco-winkels wijzen stakingsacties af

Tesco heeft in Ierland een persverklaring uitgegeven, waarin de keten bij vakbond Mandate een oproep doet om te stoppen met de stakingsacties. Onlangs 24 Tesco-vestigingen over de acties gestemd, waarbij 18 vestigingen besloten niet mee te staken. Op dit moment hebben meer dan de helft van alle Tesco-vestigingen een stemming hierover gehouden. 23 vestigingen hebben tegen gestemd, terwijl 22 vestigingen zich bij de acties hebben aangesloten. Volgens de verklaring vindt Tesco nu dat Mandate toe moet geven aan wat het merendeel van alle collega's heeft besloten en dat de vakbond zijn stakingsacties moet herzien. (esmmagazine.com)

Spanje: El Corte Inglés benoemt nieuwe retail-directeur
De Spaanse keten El Corte Inglés heeft Victor del Pozo Gil benoemd als nieuwe retail-directeur. Hij is daarmee verantwoordelijk voor het aanschafbeleid en de marketing. (esmmagazine.com)

VS: Kroger valt terug na prijsverlagingen bij Wal-Mart

De aandelenkoers van Kroger is met 3% gedaald, nadat een analist had aangegeven dat voornaamste concurrent Wal-Mart zijn prijzen heeft verlaagd in drie staten in de midwestelijke regio van de VS. Diezelfde staten zijn belangrijke gebieden voor Kroger, waardoor de keten mogelijk honderden miljoenen dollars kan verliezen. (bizjournals.com)

Meer vergelijkende winkelomzet voor Whole Foods Market UK

De omzet van Whole Foods Market is in het Verenigd Koninkrijk in de 52 weken tot september 2016 toegenomen met 2,8% tot £117,3 miljoen (€138,8 miljoen). Jaar op jaar is dat een afname van 12,5%. De omzet werd vooral gestimuleerd door de 3,0% toename in vergelijkende winkelomzet van de keten, hoewel deze in 2016 8,7% bedroeg. De negen Britse vestigingen van Whole Foods hadden in de periode meer gefocust op het verbeteren van de klantentevredenheid en de bedrijfsvoering binnen de winkels. (igd.com)

VK: 68% van alle retailers hebben geen plannen voor Brexit

Uit een enquête van het onderzoeksbedrijf Global-e onder 250 retailers blijkt dat 68% van alle retailers geen plan hebben voor als de Brexit wordt doorgevoerd. Ook geeft 51% aan dat het besluit om uit de EU te stappen nu al invloed heeft op hun omzet. 21% zag zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk toenemen, terwijl 30% deze juist zag verminderen en 47% nog geen invloed heeft gemerkt. Ongeveer 32% van alle Britse retailers die internationaal werkzaam zijn hebben gemerkt dat het aantal online bestellingen van buiten het Verenigd Koninkrijk toeneemt. Buitenlandse consumenten maken nu gebruik van het feit dat de Britse pond zo zwak staat. Volgens Nir Debbi van Global-e, hebben sommige retailers hun strategie aangepast, maar wachten de meeste retailers nu de ontwikkelingen af. Klik hier om het artikel te lezen op theretailbulletin.com.

VS: SpartanNash heeft minder retailomzet in vierde kwartaal
SpartanNash had in zijn vierde kwartaal en voor het gehele fiscale jaar meer omzetgroei. De keten heeft zijn distributiekanaal en zijn segment voor militaire goederen uitgebreid, waarmee kon worden gecompenseerd voor de afnames in het retailsegment. De netto winst van het vierde kwartaal daalde met 23,2% tot $12,9 miljoen (€12,2 miljoen), terwijl de omzet toenam met 3,4% tot $1,8 miljard (€1,7 miljard). De retailomzet van het vierde kwartaal daalde met 2,1%tot $479,2 miljoen (€451,7 miljoen). (supermarketnews.com)

Singapore: Netto jaarwinst van Sheng Siong stijgt met 10,4%
De in Singapore gevestigde supermarktketen Sheng Siong had jaar op jaar een toename in zijn netto winst van 10,4% tot SG$62,7 miljoen (€42,1 miljoen). De hogere winst was mogelijk door de stijging in omzet en het verbeterde winstmarge. De omzet steeg met 4,2%, waarbij 6,2% afkomstig was van nieuwe vestigingen en 0,2% van de vergelijkende winkelomzet van oudere winkels. De keten wil het winkelnetwerk uitbreiden, maar ook de winstmarges vergroten door de leveringsketen efficiënter te maken en door een groter assortiment aan versproducten aan te bieden. (sbr.com.sg)

VS: SpartanNash begint met click & collect
SpartanNash treft voorbereidingen voor een nieuwe click & collect pilot, die bij een van zijn Fresh Fare-vestigingen beschikbaar zal zijn. Bij succes zal de nieuwe dienst met het einde van 2017 bij 25 vestigingen beschikbaar zijn. (supermarketnews.com)

Frankrijk: Grotere focus op biologisch bij Carrefour
Carrefour experimenteert met het verwijderen van alle gewasbeschermingsmiddelen bij een nieuw assortiment aan versproducten. De keten wil biologische aardappelen, appelen, perziken en nectarines aanbieden. Eerder begon de keten hier al mee in 2015 met producten als tomaten, kiwi's, broccoli en aardbeien. Carrefour is tevens met telers een programma begonnen waarin voor periodes van drie tot vijf jaar volumes en prijzen contractueel worden vastgelegd. (esmmagazine.com)

De top 5 aan food-to-go-trends van 2017 volgens IGD
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: 27-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: