Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben van der Most, Driscoll’s:

"Aardbeienconsumptie constanter geworden door smaakvollere rassen"

Tholen - De zachtfruitmarkt mag zich verheugen in een goede vraag. "We zien de aardbeienconsumptie nog steeds stijgen met percentages van 5% op het Europese continent tot 10% in het Verenigd Koninkrijk. De frambozenafzet stijgt zelfs met 15-20%. Al met al wordt de koek in totaliteit alleen maar groter. Vijfhonderd miljoen Europeanen consumeren alleen maar meer zachtfruit. Een goede rassenontwikkeling is daarbij de sleutel", concludeert Ben van der Most van Driscoll's.


Ben van der Most

Aardbeien
"Aardbeien zijn hier exemplarisch voor", vervolgt Ben. "De vroegere 'waterbommen' uit Egypte, Israël, Marokko en Spanje zijn vervangen door smaakvolle rassen. Daardoor is de consumptie constanter geworden en worden de smaakvolle aardbeien ook goed betaald. Daarbij is de aanvoer vanuit Marokko en Spanje momenteel lager door de koude winter en zijn er te weinig aardbeien om aan de vraag te voldoen. In week 10 starten wij met de Nederlandse kasaardbeien en ondanks de piek in de Spaanse aardbeienaanvoer zien we een groei in de verkoop. Onze Driscoll Lusa aardbeien komen drie tot vier weken eerder dan Elsanta en Sonata en de consument waardeert deze smaakvolle aardbei met goede vorm en sterke houdbaarheid."



Frambozen
De grootste groei in de zachtfruitcategorie kan gevonden worden in frambozen en bramen. "Met een aanvoer van zo'n 400 ton per week voldoen we aan een constante vraag. Onze nieuwe variëteit Driscoll Carmina doet het erg goed, maar ook publieke rassen zorgen ervoor dat de totale consumptie stijgt", vervolgt Ben.



Bramen
"Ook bij de bramen zien we een grote vooruitgang in vraag en volume bij alle Noord-Europese supermarktketens. Daar hebben we op geanticipeerd met een grotere kasteelt, onder meer met LED-belichting. Consumenten reageren erg positief op Driscoll Victoria, een grote braam met zoete smaak en goede houdbaarheid. Hiermee hebben we de afgelopen maanden mooie prijzen gerealiseerd. Vanaf week 12-13 starten we in Nederland grootschaliger met deze bramen."



Blauwe bessen
"Vanuit Chili, een land met traditioneel een grote afzet in de VS, was het kwalitatief een moeilijk seizoen. Wij richten ons voor de Europese markt voornamelijk op Peru met eigen variëteiten die een slagje groter zijn en de juiste smaak hebben. Peru zien we als een belangrijk productieland voor de toekomst, maar ook een land als Marokko kan op lange termijn de stijgende Europese vraag naar blauwe bessen beantwoorden ", vervolgt Ben. "Dankzij onze nauwe samenwerking met de Europese supermarkten zien wij een constante groei voor de zachtfruitsector."



Voor meer informatie:
Ben van der Most
Driscoll's
+31 (0)85 0217 203,
+31 (0)61 018 6476
bvandermost@driscolls.eu
www.driscolls.eu