Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Europese consument weet zich geen raad met pomelo"

De Chinese pomelo producent Xiamen Sonpy exporteert jaarlijks 1.000 containers naar Europa, Rusland en Canada. Het bedrijf koopt zijn fruit in bij 30 lokale telers en beschikt zelf over een areaal van 40,5 hectare in Pinghe. Xiamen Sonpy is GlobalGAP-gecertificeerd.

Het Europese exportseizoen duurt van eind juli tot eind december. De export naar Rusland loopt tot februari door. Het fruit wordt slechts zeven tot acht dagen opgeslagen voordat het geŽxporteerd wordt. Tijdens het laagseizoen van februari tot juli houdt Xiamen Sonpy zich bezig met de voorbereidingen voor het komende seizoen. "Een groot deel van ons werk bestaat uit het informeren van onze telers. We praten hen bij over teeltmethoden en de toepassing van meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. We bezoeken ook de boomgaarden," vertelt Tessa Wang, salesmanager




 
Gewasbescherming
"We werken met kleinschalige telers en we hebben teams die boomgaarden bezoeken om instructies te geven over het gebruik van chemicaliŽn en gewasbeschermingsmiddelen. De EU-regelgeving is strikt en op deze manier kunnen wij onze concurrentiepositie ten opzichte van andere telers versterken. We zijn al tien jaar op de markt actief en we weten wat de eisen zijn en hoe we hieraan kunnen voldoen. De EU past zijn eisen om het jaar aan. We volgen de markt op de voet en houden onze telers op de hoogte van eventuele veranderingen. Onze telers passen hun eigen teelttechnieken toe. Zo kiezen sommigen ervoor te beschermen met zakken in de laatste week voor de oogst en anderen niet. Wat betreft het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen dienen zij zich echter aan vaste voorschriften te houden. Voor de pomelo's geŽxporteerd worden, voeren we kwaliteitsonderzoeken uit. Telers die fruit van hoge kwaliteit leveren, krijgen hiervoor meer betaald. De prijzen in China en Europa zijn vergelijkbaar. Chinese en Russische consumenten hebben een voorkeur voor grote maten, Europeanen daarentegen kiezen eerder voor de kleinere maten," aldus Wang
 
Afzet
"In het seizoen 2015-2016 nam de Europese afzet toe. Dit jaar komen de exportvolumes overeen met die van vorig seizoen. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de verliezen als gevolg van hevige regen en overaanbod bij aanvang van het seizoen. Toen de prijzen op de binnenlandse markt stegen, daalde de export naar Europa. Dit jaar groeide het pomelo areaal in alle regio's. We voeren geen gerichte marketingcampagnes maar we proberen onze buitenlandse klanten wel te informeren over hoe pomelo's het beste gegeten kunnen worden. Europeanen eten deze vrucht op een totaal andere manier dan wij hier in China en dit komt de smaak niet ten goede. De kleine witte velletjes moeten voor het eten verwijderd worden omdat deze bitter smaken," legt Wang uit.


Stap-voor-stap een pomelo schillen. Voor een zoete smaak moeten alle witte schilletjes worden verwijderd. 
 
Nieuwkomers
"De concurrentie op de exportmarkt neemt steeds verder toe. De economische groei in China is het laatste jaar vertraagd met als gevolg dat er bedrijven zijn gesloten. Er zijn mensen met voldoende geld om te investeren maar die geen bedrijf hebben. Wij noemen dit 'hot money'. Er is ook geÔnvesteerd in de pomelosector maar dit soort exporteurs biedt het fruit tegen lage prijzen aan en heeft geen oog voor duurzaamheid. Zij maken het gevestigde producenten, die werken aan duurzame ontwikkeling, momenteel heel moeilijk," zo besluit Wang.


Sandi Lai, directeur Xiamen Sonpy.

Voor meer informatie:


 
Tessa Wang
Xiamen Sonpy Import & Export
www.sonpy.com
Email: sales@sonpy.com
+86 1865 9200 533
 

Publicatiedatum: 23-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: