Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Avocado’s stuwen resultaat Fresh Del Monte

Fresh Del Monte haalde vorig jaar een netto-omzet van iets meer dan 4 miljard dollar. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de multinational publiceerde. Een tegenvallende bananenmarkt en tegenvallende resultaten in de bewerkte AGF resulteerden in een iets lagere omzet.

Het exacte omzetcijfer over 2016 staat op 4.011,5 miljoen dollar. Over 2015 lag de netto-omzet iets hoger op 4.056,5 miljoen dollar. De daling in het resultaat was het gevolg van tegenvallende resultaten in de bananen en de bewerkte AGF. Die negatieve effecten werden gedeeltelijk gecompenseerd door goede resultaten in andere segmenten.

Hogere winst
De brutowinst komt uit op 461,4 miljoen dollar. Dat is fors hoger dan de 342,3 miljoen dollar die een jaar eerder geboekt werd. Het hogere resultaat is te danken aan hogere brutowinsten binnen alle segmenten, vooral ingegeven door lagere transporttarieven en kosten voor het fruit. Daarnaast was de verkoopprijs voor de bananen en andere verse producten gestegen.

Onder de streep hield Fresh Del Monte 225,1 miljoen dollar over. Een jaar eerder was dat 62,4 miljoen dollar. Op vergelijkbare basis is dat resultaat 246,4 miljoen dollar tegen 129,4 miljoen dollar een jaar eerder.

Resultaat bananen valt tegen
Per segment zijn er uiteenlopende ontwikkelingen te zien. Het bananensegment presteerde met een netto-omzet van 1,811,5 miljoen dollar iets onder het resultaat van een jaar eerder (2015: 1.867,6 mln dollar). De daling is vooral het gevolg van een kleiner verkocht volume in Noord-Amerika en Europa. Wereldwijd steeg de prijs met 1%, of 14 cent, naar 14,47 dollar per eenheid. Het volume daalde echter met 4%.

Avocado stuwt omzet
Het segment dat vrijwel alle andere producten overkoepeld 'Other Fresh Produce' presteerde iets beter dan het voorgaande jaar. De netto-omzet kwam uit op 1.852,6 miljoen dollar tegen 1.826,3 miljoen dollar een jaar eerder. De stijging komt grotendeels voort uit een toename in de avocadomarkt. De netto-omzet uit avocado's steeg met 31% naar 229,6 miljoen dollar. Het volume steek met 21% en ook de prijzen lagen hoger, namelijk 8%. De kosten per eenheid vielen 11% hoger uit. Ook de bewerkte AGF presteerden goed, de netto-omzet steeg met 11% naar 516,9 miljoen dollar. Het volume steeg met 11% bij stabiele prijzen. Voor de ananas zag het er minder positief uit. Het resultaat daalde met 6% naar 495,1 miljoen dollar. Dat was ook te wijten aan een volume dat 5% lager uitviel. De prijsstelling was vergelijkbaar met voorgaand boekjaar. De categorie Non-tropical zag ook de netto-omzet dalen. Met 256,8 miljoen dollar kwam het resultaat 5% lager uit dan voorgaand jaar. Het volume stond ook onder druk en kwam 12% lager uit, terwijl de prijzen met 8% stegen.

Het laatste segment 'Prepared Food' zag de netto-omzet ook dalen. In 2015 werd nog een resultaat van 362,6 miljoen dollar gehaald, over 2015 bleef de omzet steken op 347,4 miljoen dollar.

klik hier om de jaarcijfers en de kwartaalcijfers te bekijken.