Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Duitse supermarkt laat consumenten zelf prijs bepalen

Amazon plant 5000 nieuwe banen in VK

Alibaba sluit overeenkomst met Bailian
Alibaba Group Holding Ltd is een partnerschap aangegaan met de Bailian-groep. Bailian is een supermarktketen met het grootste winkelnetwerk van China. Alibaba wil met deze samenwerking zich meer richten op fysieke winkels. Nu de omzet van de online supermarktsector af lijkt te nemen, wil Alibaba zijn kennis van Big Data gebruiken om met Bailian een groter deel van de retailsector in handen te krijgen. Met de samenwerking is verder geen sprake van financiële investering door Alibaba in Bailian. (Reuters)

Duitsland: DPD actief als thuisbezorger
DPD gaat zich richten op de thuisbezorging van boodschappen. De Duitse bezorgdienst gaat onder da naam DPD Food online bestellingen aan boodschappen verzorgen. Een van de eerste retailers die de dienst van DPD implementeert is HelloFresh. De dienstverlening zal later dit jaar ook beschikbaar zijn voor andere klanten. DPD heeft aangegeven ervan overtuigd te zijn, dat online supermarkten enorm veel potentieel hebben. (ecommercenews.eu)

Steinhoff en Shoprite staken overleg
Steinhoff International Holdings NV en Shoprite Holdings Ltd. zijn gestopt met overleg om samen de grootste retailketen van Afrika op te zetten. De onderhandelingen met aandeelhouders liepen stuk omdat men het niet eens werd over de voorwaarden. Een van de grootste investeerders in beide bedrijven, de miljardair Christo Wiese, kon samen met het Zuid-Afrikaanse investeringsbedrijf Public Investment Corp. en het niet eens worden over de aandelenkoers die aan het voorstel zou worden gekoppeld. (Bloomberg)

Duitse supermarkt laat consumenten zelf prijs bepalen
In Duitsland is onder de naam "The Good Food" een supermarktconcept begonnen, dat alleen voedingsmiddelen verkoopt die anders zouden worden weggegooid. Dit winkelidee is op zich niet, maar wat "The Good Food" van andere initiatieven onderscheidt is dat consumenten hier zelf mogen bepalen wat ze voor het product willen betalen. The Good Food verkoopt onder andere groente en fruit. (modernfarmer.com)

Amazon plant 5000 nieuwe banen in VK
Amazon gaat dit jaar 5.000 nieuwe fulltimebanen creëren in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf geeft aan te zoeken naar software developers en stafleden voor de distributiecentra. Er komen zowel banen bij op het hoofdkantoor in Londen als bij klantenservicebureau in Edinburgh, naast vacatures bij drie nieuwe magazijnen. (BBC)

Israël: Yenot Bitan krijgt boete van mededingingsautoriteit

De Israëlische mededingingsautoriteit heeft onlangs aangegeven een boete van 25,6 miljoen shekel (€6,49 miljoen) te geven aan de supermarktketen Yenot Bitan. De reden hiervoor is de overname van de Mega-keten. Naast deze boete krijgt het bedrijf Nahum Bitan een boete van 700.000 shekel (€177.000). Nahum Bitan is als grootste aandeelhouder deels verantwoordelijk voor de Yenot Bitan-keten. (haaretz.com)

Ierland: Staking bij Tesco houdt aan
De staking bij Tesco gaat zijn tweede week in. De stafleden houden voet bij stuk, terwijl het management van Tesco beweert dat alle winkels tijdens het weekend gewoon open waren. Bij de winkels waar actie werd gevoerd, was hier echter geen sprake van.
Klik hier om meer te lezen op irishtimes.com.

VK: Supermarktketens hebben kritiek op ouderwets systeem voor vastgoedbelasting 
De directie van twee van de grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk vinden het huidige Britse systeem voor vastgoedbelasting "middeleeuws". Ze beschuldigen de Britse overheid van luiheid om op dit gebied hervormingen door te voeren. Het systeem ligt onder vuur, nu er sprake is van een aanloop naar de eerste evaluatie sinds acht jaar van de Britse heffing op onroerende goederen in commercieel gebruik. Deze evaluatie houdt in dat retailers in de komende vijf jaar ongeveer £2,25 miljard (€2,62 miljard) extra moeten betalen. Supermarktketens waarschuwen ervoor dat de belastingheffing vooral kleinere ondernemingen zullen treffen en een averechts effect zullen hebben op investeringen.

Rusland: Lenta kondigt plannen voor 2017 aan
De Russische supermarktketen Lenta heeft zijn plannen voor 2017 en de plannen voor de langere termijn in 2020 bekend gemaakt. Dit jaar wil de keten 30 hypermarkten en 50 supermarkten openen. Ook wil de keten nieuwe regio's verkennen, waarbij in eerste instantie wordt begonnen met Novosibirsk. Er is verder besloten om meer te focussen op de supermarktformat. Vorig jaar werden al 11 hypermarkten van het Finse Kesko overgenomen. Lenta wil daarom nu een conservatiever beleid aan houden. met 2020 wil Lenta de grootste hypermarktketen van Rusland zijn, als ook een van de drie grootste multi-format retailers van het land. (esmmagazine.com)

Thailand: minder omzet en meer winst voor Big C in 2016
Het Thaise Big C had in 2016 een lagere jaaromzet van THB121 miljard (€3,25 miljard). Het winstmarge nam echter toe in deze periode. De totale omzet van Big C daalde jaar op jaar met 9,6%, waarbij de vergelijkende winkelomzet afnam met 12,8%. De reden hiervoor was omdat de focus is verlegd van een absolute omzetgroei naar meer kwaliteit in omzet. Dit houdt in dat er is gestopt met het draaien van omzet in operaties waarin er sprake is van slechte winstmarges. Deze strategie heeft ervoor gezorgd dat het bruto winstmarge is verbeterd van 0,86% naar 14,6%.  (igd.com)

Turkije: Netto-verlies Carrefoursa Carrefour neemt toe in 2016
Het netto verlies van het Turkse Carrefoursa Carrefour is 2016 uitgegroeid tot 432,2 miljoen lira (€110,5 miljoen). Een jaar geleden was dit verlies nog 31,7 miljoen lira (€8,1 miljoen). De jaaromzet van 2016 nam toe tot 4,49 miljard lira (€1,15 miljard). Een jaar eerder was dit nog 3,93 miljard lira (€1,0 miljard). (Reuters)

Nieuw-Zeeland: Countdown lanceert merk voor misvormd AGF
De Nieuw-Zeelandse keten Countdown is een initiatief begonnen om voedselverspilling te verminderen. Onder de naam "The Odd Bunch" wordt groente en fruit verkocht dat normaal wegens een afwijkend uiterlijk niet in de schappen zou zijn beland. De producten worden in een herkenbare verpakking in het assortiment geplaatst. De eerste producten die onder het The Odd Bunch-merk worden verkocht zijn steenfruit en wortelen die door hagel zijn beschadigd. In de komende maanden komen er nog andere groente- en fruitsoorten bij. (nzherald.co.nz)


Publicatiedatum: 22-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: