Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Peyres, Blue Whale

Frans appelseizoen verloopt uitstekend

Vijftien jaar geleden werden er minder rassen geteeld. Als er van één ras kleinere volumes geoogst werden, dan had dat gevolgen voor de hele markt. "Nu telen we verschillende appelrassen waardoor de markt verder gesegmenteerd is. Tot dusver hebben we een goed seizoen gehad," vertelt Marc Peyres van Blue Whale.



Problemen op de markt
"Twee jaar geleden werd iedereen in Europa direct of indirect getroffen door de Russische boycot. Momenteel ondervinden we hinder in Noord-Afrika, waarvan vooral de Zuid-Europese sector last heeft, met name Spanje, Italië en Frankrijk," vervolgt Marc. "Om deze reden hebben we nog vrij grote voorraden Golden en Red Delicious. We zijn bang dat de komende twee maanden moeilijk zullen worden omdat er minder activiteit op de Afrikaanse markt is dan voorgaande seizoenen. Rassen als Gala en Fuji doen het overigens prima."

Nieuwe rassen
"De volumes Nova Blue zijn dit seizoen iets groter en worden goed door de markt opgenomen. We hebben ook een aantal succesvolle promoties voor Nova Blue in Spanje gehad vorige week. De volumes van dit appelras zullen de komende vijf jaar groeien. De vraag naar Lily, een nieuwe Fuji variëteit, is eveneens goed. Helaas kunnen we dit ras momenteel niet leveren vanwege de lage productie. Het duurt zeven tot tien jaar om te kiezen voor een nieuw ras, bomen in te kopen, te planten en voldoende opbrengst te genereren. We hebben onze Rockit bomen twee jaar terug geplant en dit jaar zullen we de eerste appelen oogsten. Vanaf volgend jaar kunnen we echter pas goede volumes verwachten en we hopen volgend jaar met de export van Rockit te kunnen starten. De uitdaging is om de Europese consument net zo te enthousiasmeren voor dit ras als de Aziatische consument," vervolgt Marc. 



Biologisch
Blue Whale vernieuwt jaarlijks meer dan 8% van zijn boomgaarden om de productie te verhogen en nieuwe rassen te introduceren. "Eén van de grootste ontwikkelingen van dit moment is de introductie van biologische appelrassen. We maken 250 hectare gereed voor de teelt van biologische appelen," legt Marc uit. "We volgen de biotrends op de voet. We zullen niet gewoon omschakelen naar bio maar we zullen nieuwe biologische appelmerken gaan telen. We hebben besloten de ontwikkeling van onze nieuwe, biorassen te beschermen. Het zal echter nog drie jaar duren voordat we deze appelen kunnen gaan oogsten en vermarkten. We hebben gekozen voor twee rassen die we exclusief in Frankrijk telen. Zij zullen van een betere kwaliteit zijn dan het huidige bioras." 





Midden-Oosten
De Europese appelexport naar het Midden-Oosten staat onder druk. "Iedereen wil tot deze markt toetreden omdat men denkt dat deze veel marktkansen biedt. Het staat of valt echter met het ras dat je er gaat vermarkten. In het Midden-Oosten liggen praktisch geen mogelijkheden voor rassen zoals Jona, Golden en Braeburn, tenzij je ze tegen lage prijzen wilt verkopen. Dit is ook het geval op de Chinese markt. Veel handelaren dromen van China maar merken zodra ze er zaken gaan doen dat dit geen eenvoudige markt is."

"Vijftien jaar geleden zijn we begonnen op de Indiase markt maar we waren te vroeg. Er was ofwel belangstelling voor goedkoop fruit of voor kleine volumes fruit van topkwaliteit. We hebben wat containers naar India geëxporteerd. We kunnen echter geen fruit in Frankrijk produceren om het voor €0,50 per kilo in India te verkopen. Deze enorme markt biedt ons vooralsnog dus geen kansen. Wellicht proberen we het over een aantal jaar nog eens maar op dit moment zijn er teveel Indiase handelaren actief die lage prijzen geven."

Toekomstige uitdagingen
"Het zal moeilijk zijn om al onze verschillende rassen even succesvol te maken maar het is beter dan slechts drie rassen aan te kunnen bieden. Het vinden van nieuwe markten en problemen oplossen is ook een grotere uitdaging geworden. Het is niet altijd gemakkelijk, maar we blijven er jong bij," lacht Marc.

Voor meer informatie:
Marc Peyres
Blue Whale
Tel: +33 563 215 656
marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com
Publicatiedatum: