Volgens de manager bewijst de vooruitgang die geboekt is met het Opera samenwerkingsverband van zowel particuliere bedrijven als coöperaties dat dit model ook geschikt is voor andere productcategorieën. Over het nieuw opgerichte People of Sicily zegt hij dat de vorm onbelangrijk is zolang de bedrijven er maar in geloven. Het is het belangrijkste om te definiëren wie er verkoopt, aan wie er wordt verkocht en onder welke voorwaarden. Bovenal dienen de inkomsten van telers gerespecteerd te worden."
Wanneer men de Italiaanse en Spaanse AGF-sector vergelijkt, wordt duidelijk dat in Spanje vanaf het begin meer samenwerking was wat tot uitdrukking kwam op de markt, vervolgt Ferri. "Fragmentatie leverde hier geen probleem op omdat het eenvoudigweg niet bestond. Daarnaast heeft Spanje lagere operationele kosten."
Het marktseizoen van Opera peren
"Opera is een interessante speler op wereldniveau. De vraag trekt aan zodra er een nieuw product wordt geïntroduceerd."
"Het fruit zal nog tot april/begin mei verkrijgbaar zijn. De afzet verloopt prima en de voorraden zijn lager dan verwacht. Desondanks hebben we voldoende fruit om al onze klanten te beleveren. Gelukkig neemt de binnenlandse consumptie toe, evenals die in andere landen. Lokale producten winnen aan populariteit maar ook importfruit doet het goed zolang de kwaliteit ervan maar goed is."
In 2015-2016, leverde Opera en zijn partners 209.255 ton peren aan 1.000 klanten in 48 verschillende landen. De export steeg met 25% ten opzichte van het voorgaande jaar en de omzet bedroeg €151,4 miljoen. Abate Fetel blijft het populairste ras maar er wordt momenteel aan een uitbreiding van het assortiment gewerkt.