Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ambacht in plaats van een efficiency-machine

'Om te behouden wat je hebt, moet je veranderen wat er is', sprak Geert Benders op het Foodretail meets Foodservice-congres, georganiseerd door het FoodService Instituut Nederland, EFMI Business School, en de Rabobank. Verandering is noodzakelijk, was één van de terugkerende credo's op het middaggedeelte van het congres.

Geert Benders (initiatiefnemer van Beej Benders) werd als afsluiter van de dag geïnterviewd door FSIN's Anique Grievink en sprak uitgebreid over de successen en uitdagingen in het verdienmodel van zijn nieuwe blurring-concept. 'Het mocht in niets op een supermarkt lijken', sprak de ondernemer die zelf ook twee PLUS-supermarkten in hetzelfde dorp runt.

'De supermarkt is vooral een efficiency-machine, waar de ambacht uit verdwenen is', meent de ondernemer, die daarbij ook de hand in eigen boezem durft te steken. 'Ik heb natuurlijk ook boter op mijn hoofd. Ons verdienmodel klopt gewoon niet. We verkopen producten tegen een te lage marge, waardoor we andere producten weer te duur moeten verkopen.'

Weg van de supermarkt
Dat alles maakte dat hij met zijn nieuwe concept zo ver mogelijk weg wilde van een supermarkt. Na drie maanden zit hij op 60% van zijn break-even-omzet. 'Ik ben er niet tevreden, maar ook niet ontevreden over', vertelt hij daarover.
Opmerkelijk was dat de horeca-omzet een veel groter percentage van de omzet uitmaakte dan verwacht. 'We hadden gemikt op 15%, maar we zitten inmiddels op 37%', sprak de zeer open ondernemer.

Het Venlose concept dat nu drie maanden open is heeft alle ogen uit de foodsector op zich. Een concept zonder A-merken, waarbij bij alles wat direct zelf wordt ingekocht ook nog eens wordt weergegeven hoeveel procent van de prijs overal terecht komt. Bijvoorbeeld een appel waarvan 60% voor de boer is, 10% voor opslag en 30% voor de winkel. 'We willen producten daarmee uit de anonimiteit halen', vertelt de ondernemer. 'Bovendien zorgt het voor transparantie.'

[Meer weten? Klik hier en lees ons interview met Geert Benders in de meest recente editie van FoodStrategy]

't Stoepje
Benders was natuurlijk niet de enige spreker op het middaggedeelte van het congres. Zo sprak Dino Lobbes van Market Food Group (MFG), waar ook Bakkerij 't Stoepje onder valt over de nieuwe generatie, waar blurring-concepten volgens hem goed bij passen.

Daarom besloot de commercieel directeur om bij 't Stoepje ook koffie te gaan verkopen en loopt er op dit moment een zeer succesvolle pilot met belegde broodjes. 'Beleven, ontzorgen en faciliteren: dat is blurring', meent Lobbes. En de grootste succesfactor? Dat blijkt volgens Lobbes toch 'de vent in de tent', of het nou gaat om 't Stoepje of om één van de vele andere concepten die MFG bedenkt.
'Kijken naar de catwalk van de wereld'

Jan-Willem Dockheer, General Manager van AH to go gaf aan het hier volledig mee eens te zijn, hoewel het systeem van AH to go heel anders is en het dus ook een uitdaging vormt. Snelheid is een cruciaal onderdeel van het concept. AH to go heeft volgens de General Manager vier pijlers:

1.Innovatie

2.Keuze

3.Vers

4.Speed

Het stukje innovatie vult AH to go in door te kijken naar 'de catwalk van de wereld'. 'We kiezen de allerbeste producten van de catwalk en die retailiseren we in een to go omgeving', sprak de enthousiaste GM.

Ook EFMI-directeur en hoogleraar Laurens Sloot gaf zijn visie op de toekomst van de foodsector, met name op die van de full-service supermarkt. De grote uitdaging voor de full-service supers is volgens Sloot het creëren van meerwaarde.

Wat is waarde?

Volgens hem heeft waarde vier dimensies: experience, voordeel, convenience en kwaliteit. Volgens hem zijn consumenten als een zwerm spreeuwen, die zich bewegen over het speelbord met deze vier dimensies. Met name wanneer er een nieuwe toetreder komt (bijvoorbeeld Netflix, Eataly of Primark), veranderen de consument en zijn voorkeuren heel gauw. De taak van iedere speler in de sector – en met name van de retail marketeer – is volgens Sloot het kijken naar waar de spreeuwen naar toe vliegen.

Inhakend op de presentatie van La Place-directeur Bart van den Nieuwenhof onderstreept hij in het gedeelte 'supermarkt en blurring' nogmaals dat consumentenverwachting rondom het merk een grote invloed hebben op de prijs die de consument wil betalen. Een verse pizza mag bij de Jumbo wellicht maar 2,50 euro kosten. Dat is voor een retailer te weinig om uit de kosten te komen. Bij de Jumbo Foodmarkt kan die wellicht al 5,00 euro kosten en bij de La Place wellicht zelfs 7,50 euro.

Bart van den Nieuwenhof gaf in zijn presentatie al aan dat retailers vaak enthousiast worden van de marges van foodservice, maar schrikken van de bijbehorende loonkosten. Sloot haakte hier op in. Meerwaarde en meer kosten moeten in zijn visie in lijn zijn met elkaar. 'De consument beloont u voor toegevoegde waarde, niet voor inefficiency', sprak de hoogleraar. Loonkostenmanagement is in blurring dan ook een cruciale factor.

Sloot noemt Wegmans als een mooi voorbeeld van het creëren van meerwaarde tegen acceptabele meerkosten (personeelskosten zijn daar volgens hem 'sky high') en de hoogleraar sluit zijn betoog af met een oproep tot collectief hogere lonen in de foodretailsector.

Bron: FSIN
Publicatiedatum: