Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Italië: Soepverkoop stagneert

Uit een onlangs verschenen rapport blijkt dat de verkoop van soep de laatste vijf jaar nagenoeg onveranderd is gebleven met een lichte volumestijging van 2.745,9 duizend ton naar 2.748,6 duizend ton, een toename van 0,1%. De waarde daalde van €15,2 miljoen naar €13,8 miljoen, een daling van 9,5%.

De waarde steeg met 1% ten opzichte van het voorgaande jaar. De komende vijf jaar (2016-2021) wordt een stijging van zowel het volume als de waarde verwacht van respectievelijk 4,8% en 5,3%. Tussen 2011 en 2016 vertoonde de Europese markt een stijging van de volumes van 1,1% van 1.043,9 duizend ton naar 1.055,5 duizend ton. De waarde daalde met 18,4%, van €5,6 miljoen naar €4,6 miljoen. In de komende vijf jaar (2016-2020) zal het volume naar verwachting echter met 8,5% stijgen, terwijl de waardestijging wordt geraamd op 3,4%.

De Italiaanse soepmarkt
Tussen 2011 en 2016 daalde de verkoop licht van 72,55 duizend ton naar 71,70 duizend ton, een daling van 0,7%. De waarde van de afzet steeg echter met 6,4% van €295,12 miljoen naar €313,90 miljoen. De verkoop herstelde zich vanaf 2013 en vertoonde in 2016 een stijging van 1,8% ten opzichte van 2015.



Klik hier voor een vergroting

Er bestaat onderscheid tussen de verschillende soorten soep: soep in blik, verse soep, droge soep, diepvriessoep en instantsoep. In de periode 2011-2016 steeg de verkoop van verse soep met 48,8% in volume en 53,5% in waarde, zie bovenstaande grafiek. Ook instantsoep boekte goede resultaten.

Voor de periode 2016-2021 (zie onderstaande grafiek) wordt een verdere uitbreiding van het verse soepsegment verwacht met een volumestijging van 18,6% en een verwachte waardestijging van 23,3%.



Klik hier voor een vergroting

De komende vijf jaar (2016-2021) wordt er een toename van zowel de waarde als het volume van de verkoop verwacht van respectievelijk 4,9% en 1,4%.

Moderne distributiekanalen (supermarkten, discounters en detaillisten) domineren de markt met een aandeel van 91,6% in de verkoop. 8,3% van de verkoop vindt via traditionele distributiekanalen plaats. Slechts 0,1% vindt online plaats.



Klik hier voor een vergroting

Voor wat betreft de merken is Findus marktleider op de Italiaanse markt met een aandeel van 28,6%, gevolgd door Knorr en Buitono met een aandeel van respectievelijk 16,9% en 10,9%. Huismerken zijn goed voor 10,7% van het marktaandeel.


Bron: 'Le zuppe mercati e tendenze', January 2017, Report drafted by Ufficio Studi e Ricerche di Fondosviluppo S.p.A. for Confcooperative.

Publicatiedatum: 20-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: