Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Lidl versnelt plannen VS

Waitrose is beste Britse supermarkt

Zuid-Afrika: Woolworths heeft lagere winst in eerste halfjaar
De Zuid-Afrikaanse retailer Woolworths Holdings had in zijn eerste halfjaar een winstdaling van 4,0%. De reden voor de afgenomen winst zijn de moeilijke handelsomstandigheden in zowel de thuismarkt als in Australië. Volgens Woolworths nam het bruto winstmarge met 0,4% af tot 47%, wat met name kwam door de prijzenoorlog die door middel van kortingsacties met de concurrentie wordt gevoerd. (Reuters

Lidl versnelt plannen voor de VS
Lidl heeft aangegeven eerder de Amerikaanse markt op te gaan dan eerder was gepland. De eerste vestigingen moeten nu deze zomer al in bedrijf gaan. Volgens Lidl worden de eerste 20 winkels geopend in North Carolina, South Carolina en Virginia, waar het bedrijf in 2015 zijn Amerikaanse hoofdkwartier heeft opgezet. Binnen een jaar tijd wil Lidl zo'n 100 winkels aan de oostkust openen, waarmee ongeveer 4.000 banen worden gecreëerd. De voornaamste concurrent van de discountketen, het eveneens Duitse Aldi, is nu al actief in de VS. (dw.com)

Tesco actief in Pakistan 
Tesco heeft zijn entree gemaakt in de Pakistaanse supermarktsector. Het Britse bedrijf is een samenwerkingsverband aangegaan met de in Karachi gevestigde retailer Alpha Supermarket. Samen zijn ze van plan om in de komende drie jaar 50 Express Store-vestigingen te openen met een assortiment dat bestaat uit Tesco-producten. Daarnaast worden er grotere vestigingen geopend in Karachi, Lahore en Islamabad. (thenews.com.pk

Metro wil met 2020 2.000 franchisevestigingen in Rusland
De Duitse retailgroep Metro heeft momenteel meer dan 200 franchise-winkels in Rusland. Het bedrijf heeft nu plannen om dit aantal met 202- te vertienvoudigen. Dit werd onlangs bekend gemaakt door Jere Calmes, de nieuwe CEO van Metro Cash & Carry Russia. (Reuters)

Crai lanceert nieuwe supermarktformat in Italië
De Italiaanse keten Crai is onder de naam "Crai Extra" een nieuw format begonnen voor grote supermarkten met een oppervlak van tussen de 800 en 2.500 vierkante meter. De winkels hebben een breed assortiment met een sterke focus op het huismerk. Verder gaat de keten met dit format meer aandacht geven aan versproducten en lokale producten, zoals het merk "A due passi da qui". (esmmagazine.com)

VS: WinCo Foods opent distributiecentrum
WinCo Foods heeft $135 miljoen (€126,7 miljoen) geïnvesteerd in de opening van een distributiecentrum in Denton. Volgens Winco is het nieuwe distributiecentrum het grootste economische ontwikkelingsproject in de geschiedenis van Denton. De faciliteiten hebben een oppervlak van 74.000 vierkante meter en zullen in eerste instantie negen vestigingen in de regio Texas ondersteunen. Later komen daar drie nieuwe winkels bij, die in het komende jaar in Oklahoma gaan worden geopend. (wbap.com

Maxima Group heeft lichte omzetstijging in 2016
De in Litouwen gevestigde retailketen Maxima Group zag zijn omzet in 2016 toenemen met 0,2% tot €2,68 miljard. Bij de meeste regionale afdelingen van de groep was sprake van groei. In Letland kwam de omzetgroei neer op 1,9%, terwijl dit in Estland 1,2% was. In Bulgarije en Polen nam de omzet met respectievelijk 22,1% en 6,1% toe. De omzet in de thuismarkt van Litouwen nam echter af met 2,1%. Litouwen blijft de grootste regio van Maxima Group en had een omzet van €1,4 miljard. De afdeling van Letland had een omzet van €689,3 miljoen. (esmmagazine.com)

Alibaba en CMA CGM sluiten overeenkomst
CMA CGM gaat net als Maersk Line samenwerken met de Chinese e-commercegigant Alibaba. Via Alibaba kunnen er nu online plekken op containerschepen worden gereserveerd. (seatrade-maritime.com)

Botswana: Sefalana heeft gelijke omzet in eerste halfjaar
De in Botswana gevestigde keten Sefalana had in zijn eerste halfjaar een omzet die nagenoeg gelijk is gebleven. In deze periode behaalde de keten in zijn thuismarkt een omzet van BWP 1,21 miljard (€107,1 miljard), terwijl deze in dezelfde periode in het jaar ervoor neerkwam op BWP1,22 miljard (€108,0 miljard). Als reden werden door de keten de moeilijke marktomstandigheden genoemd. (igd.com

Amerikaanse supermarktsector krijgt versimpelde datumlabels
Amerikaanse supermarktketens en leveranciers zijn binnen de gehele sector een initiatief begonnen om de datumlabels op producten duidelijker en eenvoudiger te maken. Hierdoor moet verwarring onder consumenten beter worden voorkomen. Het initiatief gaat uit van een standaard formulering voor de kwaliteit en voedselveiligheid van de producten. Het nieuwe initiatief wordt geleid door het Food Marketing Institute (FMI) en de Grocery Manufacturers Association (GMA). (groceryheadquarters.com)

Waitrose is beste Britse supermarkt
Waitrose, Iceland en Marks & Spencer hebben goed gescoord in een enquête die onder consumenten werd gehouden over klantentevredenheid bij online en offline boodschappen doen. Het onderzoek werd verricht door de consumentengroep Which?, dat elke jaar de resultaten in een verslag bekend maakt. Waitrose was voor de derde jaar op rij de beste fysieke winkelketen, dat dit jaar M&S net voor bleef. Waitrose en M&S kregen positieve reacties wegens de kwaliteit van het huismerk en de versproducten in combinatie met de goede winkeluitstraling. (theguardian.com

Ierse sector voor voedingsmiddelen doet oproep voor sterker beleid
De branche-organisatie Food Drink Industry Ireland heeft een beroep gedaan op de Ierse overheid om snel het beleid voor de sector te versterken. De reden hiervoor is omdat de Ierse voedingsmiddelensector te maken gaat krijgen met problemen wegens Brexit. "De grootste sector van Ierland moet in de komende jaren een aantal significante uitdagingen aangaan in een wereld die in de afgelopen twaalf maand ingrijpend is veranderd," aldus voorzitter Paul Kelly bij de introductie van het eerste Business Monitor-verslag van de organisatie. (esmmagazine.com

Morrisons verandert assortiment voor gezonde producten van naam
Morrisons heeft het huismerk NuMe van naam veranderd in Eat Smart. Het assortiment onder het huismerk bestaat uit gezonde producten, waarbij de nieuwe naam een duidelijker beeld voor de consument moet geven. Het nieuwe logo is ontwikkeld door R Design en heeft een vormgeving die is geïnspireerd door planten. De letters van het merk zitten in een bladvormig kader terwijl de letter I van Morrisons de vorm heeft van een boom. De nieuwe vormgeving komt overeen met de nieuwe restyling van Morrisons, die vorig jaar werd geïntroduceerd. (designweek.co.uk

Walmart koopt opnieuw online supermarkt op
Walmart heeft zijn derde online supermarkt in vijf maanden tijd opgekocht. De online afdeling van Walmart heeft ongeveer $51 miljoen (€47,9 miljoen) voor Moosejaw neergeteld, dat als webwinkel zich heeft gespecialiseerd in outdoor-artikelen. (cnbc.com

Ierland: Tesco-staking escaleert 
Tesco loopt risico dat de stakingsacties van vakbond Mandate bij vestigingen van de keten gaan escaleren. Het bedrijf heeft bij vestigingen waar wordt gestaakt ervoor gezorgd dat de kortingen voor het vakbondslidmaatschap op het loon worden ingehouden. Ook heeft de keten niet gereageerd op een oproep om nieuwe gesprekken met de vakbond aan te gaan. "We innen nooit de contributie voor lidmaatschap van de vakbond bij winkels waar wordt gestaakt. Dit is een praktisch besluit, omdat collega's ervoor hebben gekozen om niet aan het werk te gaan." (irishtimes.com

Publicatiedatum: 17-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: