Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Italië investeert in nieuwe appelrassen
Vooral in de wintermaanden zijn appelen in trek. Voorheen werd de markt in deze periode gedomineerd door appelen en citrus maar tegenwoordig is het fruitaanbod in deze maanden veel gevarieerder. De koudegolf begin dit jaar en het tekort aan ander fruit op de markt hebben de vraag naar appelen echter doen stijgen.
Hoewel de appelconsumptie is Italië stabiel is, neemt de vraag naar traditionele rassen, zoals Golden en Red Delicious, af. Het is dan ook noodzakelijk om te investeren in nieuwe rassen zoals tweekleurige variëteiten en duurzame rassen. Op Fruit Logistica spraken we hierover met Rodolfo Brochetti (op de foto), directeur van Consorzio La Trentina.
"Zowel consumenten als producenten hechten aan duurzaamheid. De juiste combinatie van rassen en tuinbouwmethoden is kostenbesparend en goed voor de gezondheid. Om dit te realiseren, moeten we telers in samenwerking met instituten zoals de Mach Foundation opleiden en technische ondersteuning bieden."
80% van de appelen die het consortium verkoopt, zijn traditionele rassen. "Het doel is om de komende twee tot drie jaar 10% van onze boomgaarden te vervangen door nieuwe rassen."
Ook het aandeel biologische boomgaarden, dat nu 2% bedraagt, zal uitgebreid worden. "Een aantal boomgaarden zal biologisch worden en we streven een biologische aandeel van 5% tot 8% op het totaal."
Export en binnenlandse afzet Het recente wegvallen van een aantal buitenlandse markten en het toenemende protectionisme in de internationale politiek zijn een bron van zorg voor de export. "Een paar jaar geleden dachten we nog in termen van internationalisering maar dit wordt nu meer en meer een politiek vraagstuk. Naast het vinden van nieuwe afzetmarkten, willen we ook de binnenlandse consumptie stimuleren en de traceerbaarheid van producten bevorderen. Onze appelen hebben in dit opzicht een voordeel omdat de merknaam hun herkomst al prijsgeeft," aldus Borchetti.
Contact: Consorzio La Trentina S.c.c. Via Brennero, 322 38121 Trento (TN) – Italia Tel.: (+39) 0461 421575 Fax: (+39) 0461 420011 Email: info@latrentina.it Web: www.latrentina.it