Delhaize past natural branding toe op bio-AGF
Natural branding merkt groenten en fruit met laserlicht, een natuurlijke, ecovriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge resolutie laser het pigment uit het buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product.
U kunt de technologie bekijken via deze link.
In eerste instantie zal er één product, de butternut, uit het bio-assortiment voorzien worden van dit logo. Tegen de zomer wordt dit uitgebreid naar 20 soorten producten waaronder onder meer courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Er zijn wel beperkingen waardoor niet alle bio groenten en fruit van dit logo kunnen voorzien worden zoals bvb tomaten door hun fragiele schil.
13 ton verpakkingsmateriaal uitgespaard
In de afdeling groenten en fruit, waar het grootst aantal bioproducten wordt verkocht, is bijna 10% van de groenten en 7% van het fruit die in 2016 werden verkocht, biologisch. Door deze nieuwe technologie kan Delhaize maar liefst 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar besparen
Bron: Delhaize