Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Besparing van 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar

Delhaize past natural branding toe op bio-AGF

Delhaize lanceert vandaag een primeur die ervoor zorgt dat een groot deel van het bio-assortiment groenten en fruit binnenkort geen aparte verpakking meer nodig heeft. In plaats van verpakking printen zij het biolabel via natural branding op het product. Door deze methode besparen zij 13 ton aan verpakkingsmateriaal.



Natural branding merkt groenten en fruit met laserlicht, een natuurlijke, ecovriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge resolutie laser het pigment uit het buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product.
U kunt de technologie bekijken via deze link.

In eerste instantie zal er één product, de butternut, uit het bio-assortiment voorzien worden van dit logo. Tegen de zomer wordt dit uitgebreid naar 20 soorten producten waaronder onder meer courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Er zijn wel beperkingen waardoor niet alle bio groenten en fruit van dit logo kunnen voorzien worden zoals bvb tomaten door hun fragiele schil.

13 ton verpakkingsmateriaal uitgespaard
In de afdeling groenten en fruit, waar het grootst aantal bioproducten wordt verkocht, is bijna 10% van de groenten en 7% van het fruit die in 2016 werden verkocht, biologisch. Door deze nieuwe technologie kan Delhaize maar liefst 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar besparen

Bron: Delhaize
Publicatiedatum: