Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steeds meer fruitzendingen rechtstreeks naar Port of Antwerp

Braziliaanse meloenen dit jaar rechtstreeks naar haven Antwerpen

Tholen - Tijdens de Fruit Logistica was de Port of Antwerp aanwezig om te laten welke activiteiten zij en de bedrijven doen op het gebied van groenten en fruit. Onlangs werd bekend dat ze een bananencontract hebben binnengehaald. Daarnaast zijn er nog meer fruitsoorten die binnenkomen in de Antwerpse haven. De verschillende aanwezige bedrijven zijn allemaal AGF-gerelateerd en ook verenigd in de Perishables Expertise Group (PoA).

Meer info over het expertise-center en zijn leden kun je vinden via deze link

Meer bananen in containers
Tijdens een speciaal persontbijt op donderdag 9 februari presenteerde Maartje Driessens de groeiresultaten van de Port of Antwerp en de samenwerking met verschillende bedrijven uit de AGF-sector, zoals Dole, Greenyard en BFV. "De Antwerpse haven zag de voorbije jaren een sterke toename van de trafieken van versproducten. Alleen al in 2016 werd 9,02 miljoen ton reefervolume behandeld, wat uitgedrukt in TEU (eenheid van containers) een toename van 6,1% betekent ten opzichte van het jaar voordien. Tot voor enkele jaren geleden werden fruittrafieken, zoals bananen, als bulkvolume vervoerd, maar de toegenomen containerisatie zorgt ervoor dat bananen steeds meer in koelcontainers worden verscheept. "



NEFWI
Het schip dat enkele weken voor het eerst aanliep in Antwerpen voor het nieuwe bananencontract van Greenyard, maakt deel uit van de nieuwe lijn North Europe French West Indies Service (NEFWI) van CMA CGM. Ze verbinden de Franse Antillen rechtstreeks met Antwerpen en brengen ook de bananen uit Suriname en andere buurlanden mee.

Meloenen uit Brazilië rechtstreeks

"Deze zomer wordt nog een uitbreiding geïntroduceerd in één van de bestaande lijnen: namelijk de 'South America East Coast/North Europe' van rederijen MSC & Hapag-Lloyd. Dit is een rechtstreekse lijn naar Antwerpen en sinds dit jaar zal de Braziliaanse haven van Pecém aan deze dienst worden toegevoegd. De uitbreiding van de dienst is met name interessant voor de meloenenexport, omdat de transporten worden gesynchroniseerd met de belangrijkste oogsttijd. Transittijd naar Antwerpen is 10 dagen. We hopen dat er veel meloenen via de haven van Antwerpen mogen binnenkomen", aldus Maartje.


Maartje (links) en Stefanie tijdens het persontbijt - FL 2017.

Nieuw reefer container schip
In december 2016 heeft een nieuw reeferschip Seatrade Orange van de Afrika Express Line tijdens haar eerste reis Antwerpen aangedaan. "De Seatrade Orange kwam aan bij EuroFruitPorts en is het eerste complete reefer-containerschip met een capaciteit van 2249 TEU. Daarnaast beschikt het over meer dan 674 reefer plugs. Het vervoert fruit uit West-Afrika naar Europa en neemt met name diepvriesproducten mee terug zoals friet, vis en vlees. AEL is van plan om een aantal nieuwe reefer containerschapen te maken die gebruikt zullen worden voor het transport van fruit naar Antwerpen."


Een drukte van belang - FL 2017.

Antwerp Cold Stores
Eén van de nieuwste aanwinsten voor de haven van Antwerpen is het bedrijf Antwerp Cold Stores. Zij openden in maart 2016 een nieuwe moderne faciliteit voor koelopslag. De oppervlakte is 32.000 vierkante meter en dat betekent dat er plaats is voor 8000 pallets met diepvriesproducten en voor 7500 pallets met producten voor 'normale' gekoelde opslag. Er komt dit jaar nog een extra coldstore uitbreiding van 24.500 vierkante meter.

Belgische Fruit Veiling
De Belgische Fruitveiling is van plan om een logistiek centrum te gaan bouwen in Vrasene, net buiten Antwerpen. In de toekomst zal het fruit dat wordt verscheept via de haven van Antwerpen op de nieuwe locatie worden gesorteerd, opgeslagen en verpakt. Er zullen diverse faciliteiten worden gebouwd. 80% van al het fruit dat wordt behandeld in Vrasene zijn peren en bestemd voor India, China en Noord-Afrika. Het gaat om een volume van 20 tot 25000 ton per jaar.

Digitaal document biobananen
Vanaf april 2017 zal een nieuw digitaal certificaat worden geïntroduceerd in Europa voor de invoer van biologische bananen. Dit certificaat is afkomstig van een douane-project van de Port of Antwerp, met als doel om de invoer van biobananen soepeler te laten verlopen. De haven werkt hierbij samen met Dole. Beide bedrijven hebben getest of het papieren certificaat kon worden vervangen door een digitale en snellere versie. Belfruco, de Peruaanse douane, de Belgische douane en het Vlaamse Ministerie van Landbouw waren betrokken in dit project.

Voor meer informatie:
Maartje Driessens
Business Development Manager
Havenbedrijf Antwerpen NV
Havenhuis
Zaha Hadidplein 1
2030 Antwerpen, België
+32 3 229 65 98
Maartje.Driessens@portofantwerp.com
www.portofantwerp.com