Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse supermarkt voor misvormde groenten

In de Duitse plaats Keulen is een supermarkt geopend, die alleen producten verkoopt die anders in de vuilnisbak belanden. The Good Food verkoopt onder meer 'misvormde' groente en voedingsmiddelen waarvan de houdbaarheidsdatum nadert of is verstreken. Doel van The Good Food in Keulen is om de voedselverspilling in het land aan te pakken. Hiervoor koopt oprichter Nicole Klaski misvormde groenten en fruit in bij agrarische bedrijven, die vaak niet door supermarkten worden verkocht vanwege de vorm en kleur van deze producten.

Duurzame voeding
Verder koopt Klaski voedselproducten in van grote supermarkten, waarvan de houdbaarheidsdatum nadert of is verstreken. Daardoor worden de producten vaak weggegooid. "De houdbaarheidsdatum van voedselproducten is alleen een suggestie voor de consument", zegt Klaski tegen de website DW. "Veel van deze producten zijn zelfs na hun houdbaarheidsdatum nog goed voor consumptie."

Minder voedsel verspillen
Consumenten die de voedselproducten bij The Good Food aanschaffen, mogen daarnaast zelf bepalen wat ze ervoor willen betalen. Met dit initiatief zegt Klaski het bewustzijn bij consumenten en bedrijven te willen vergroten over voedselverspilling en wat zij kunnen doen om minder voedsel van goede kwaliteit weg te gooien.
Uit onderzoek van de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties (VN) blijkt dat jaarlijks een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild. Als er een kwart van de wereldwijde voedselverspilling per jaar werd voorkomen, kunnen bijna 900 miljoen mensen aan eten komen, blijkt verder uit het onderzoek.

Verspillingssupermarkt
Eerder opende in Stockholm een supermarkt die gedoneerde restpartijen verkoopt van grote retailers, waaronder Coca-Cola en Nestlé. Naast voedselverspilling richt het supermarktmodel zich ook op het aanpakken van een sociaal probleem. De kwalitatief goede producten zijn te koop tegen lage prijzen voor klanten die een bijstandsuitkering ontvangen.

Bron: Duurzaambedrijfsleven
Publicatiedatum: