Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenvertrouwen neemt aanzienlijk toe in Europa

Het consumentenvertrouwen in Europa is in het vierde kwartaal van 2016 aanzienlijk toegenomen. Het GfK-consumentenklimaat voor de 28 EU-landen steeg in december met 5,6 punten naar 17,9. Dit is de hoogste waarde sinds januari 2008. De individuele indicatoren (economische verwachtingen, inkomensverwachtingen en koopbereidheid) ontwikkelden zich echter verschillend.
Dit zijn de bevindingen voor het vierde kwartaal van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in 28 Europese landen.



In het vierde kwartaal van 2016 domineerden onder meer de oorlog in Syrië, terrorisme in Europa, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de opkomst van nationalistische partijen en tendensen de krantenkoppen in bijna alle Europese landen. Het is echter duidelijk dat al dit nieuws geen negatieve impact heeft gehad op het sentiment onder consumenten niet van invloed is geweest op de consument. Europese consumenten lijken steeds selectiever te worden ten aanzien van de kwesties waardoor ze hun dagelijks leven laten beïnvloeden. Hierdoor zijn de oorlog in Syrië, de ontwikkelingen in Turkije, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de doorlopende terreurdreiging in Europa nauwelijks van invloed geweest op zowel de economische en inkomensverwachting als koopbereidheid. De economische groeicijfers in de afzonderlijke landen lijken hebben juist een grotere rol gespeeld. Als gevolg hiervan steeg het GfK-consumentenklimaat voor de 28 EU-landen tussen september en december met 5,6 punten naar 17,9.

Ook in Nederland
De Nederlandse economie blijft groeien. In het derde kwartaal van 2016 nam het bruto nationaal product met 2,5 procentpunten toe in vergelijking met dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook de werkloosheid is in deze periode teruggelopen. Die daalde naar 5,8 procent in het derde kwartaal van 2016, het laagste niveau sinds meer dan vier jaar (tweede kwartaal van 2012: 5,7 procent).

De economische verwachtingen stegen in het vierde kwartaal van het jaar met 7,5 punten naar 25,2 punten in december, het hoogste niveau van 2016. Hieruit valt op te maken dat de Nederlandse consument verwacht dat de economie de komende maanden sterk zal blijven groeien. Deze opwaartse trend loopt al sinds juli 2016.

De positieve economische omstandigheden worden echter nog niet volledig weerspiegeld in de inkomensverwachtingen voor Nederland. Hoewel de indicator tussen september en december een lichte stijging zag naar -3,2 punten, toont deze score aan dat de Nederlandse consument de komende maanden een gematigde inkomensstijging verwacht.

De koopbereidheid bevond zich echter op een hoogtepunt met 22,5 punten in december, na een stijging van 5,1 punten sinds september. In oktober 2016 steeg de indicator zelfs naar 23,5 punten, het hoogste niveau sinds januari 2001. 
Publicatiedatum: