Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Wij danken ons succes aan één frambozenras"
Samen met vijf andere bedrijven vermarkt Soloberry het frambozenras Adelita van Planasa. "Ons bedrijf heeft zich vanaf het begin vooral toegelegd op de teelt van dit ras," legt Juan José Ollero uit, directeur van het in Huelva gevestigde bedrijf.
"De verkoop van Adelita is een omslagpunt voor ons bedrijf geweest en het heeft onze groei versneld. We zijn begonnen met een paar struiken op drie teeltlocaties. We zagen dat het ras mogelijkheden bood, waarna we het risico namen er zo'n 35 hectare van aan te planten en niet zonder succes. Veel telers benaderden ons hierna en we hebben hen technische, commerciële en financiële steun geboden," vervolgt Ollero.
"We focussen met name op de productie in de wintermaanden en we beschikken over een Adelita-areaal van 350 hectare. We telen ook de Lupita klimframboos, eveneens van Planasa. Dit productieve ras heeft een uitstekende houdbaarheid en kwaliteit en zorgt er voor dat de aanvoer ook in de rest van het seizoen gegarandeerd is," vertelt Ollero.
Soloberry produceert zijn Adelita frambozen in Spanje, Portugal en Marokko. "Onze productie in deze drie landen breidt zich uit en onze volgende stap is om ook naar het zuiden van Marokko uit te breiden, aangezien het klimaat en de bodem daar uniek zijn. Doordat we beide rassen op drie plaatsen telen, kunnen we van september tot juni kwaliteitsframbozen leveren. Dit jaar zullen we in Spanje ook in juli en augustus produceren."
Soloberry is ontstaan uit de behoefte van grote Britse retailers om gedurende de winterperiode zachtfruit aan te bieden. In deze maanden is er geen aanvoer vanuit het Verenigd Koninkrijk zelf. Vijf jaar geleden leverde Soloberry uitsluitend aan het Verenigd Koninkrijk, maar inmiddels exporteert het bedrijf 55% van zijn volume naar de rest van Europa, en kleinere volumes naar Azië en de Verenigde Arabische Emiraten.
"Momenteel worden er slechts bescheiden volumes naar Azië geëxporteerd aangezien de Europese markt alles absorbeert. Desondanks denken we dat deze markt in de toekomst belangrijk voor ons zal zijn. Dit jaar exporteren we onze frambozen voor het eerst per luchtvracht naar Maleisië, Singapore en Hong Kong."