Omzet supermarkten 1,9% gestegen in januari
Zondagomzet blijft stijgen
De zondagomzet is in 2016 met 12% gegroeid doordat steeds meer huishoudens (bijna 7 op de 10) steeds vaker (nu 9,3 keer per jaar) op zondag boodschappen doen in de supermarkt. Bijna driekwart van de zondagomzet komt op zondagmiddag in de kassa. Van de totale supermarktomzet werd het afgelopen jaar 4,6% op zondag gerealiseerd, dit is bijna 1,6 miljard euro omzet. De omzetgroei van de zondag (12%) ligt wel lager dan in de voorgaande jaren.
Er is sprake van een groot verschil tussen de districten qua zondagomzetaandeel. Het omzetaandeel is in de 3 grote steden relatief veel (7,1%) en in het Noorden van het land relatief weinig (2,8%) maar laat sinds 2008 wel in alle regio's een stijgende lijn zien. Onder jonge huishoudens ligt het zondag aandeel hoger (7,5%). Oudere huishoudens besteden relatief het minst op zondag (3,2%). Het generatieverschil is ook zichtbaar in het aankoopgedrag in de avond en online boodschappen.
Jongeren shoppen liever in avonduren
Jongeren geven 16,7% van de supermarktbestedingen na 18.00 uur uit, ouderen 5,7%. De jongeren besteden 4,1% online, terwijl ouderen slechts 1,0% van de uitgaven in de supermarkt in 2016 online hebben gedaan. Ook is er een groot verschil tussen het aankoopgedrag van jongeren en ouderen in de supermarkt. Jongeren besteden relatief veel meer op zondag, in de avond en online boodschappen.
Voor meer informatie:
Joop Holla
GfK
joop.holla@gfk.com
www.gfk.com
M: 06-55323114