Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Over twee weken valt doek voor Hanjin

Na een kleine 40 jaar komt er over twee weken waarschijnlijk een eind aan de geschiedenis van de Koreaanse rederij Hanjin Shipping, jarenlang een vaste waarde in de mondiale container top-10. Het gerechtshof in Seoul heeft bepaald dat het faillissement op vrijdag 17 februari wordt uitgesproken, tenzij schuldeisers gegronde redenen weten aan te voeren om de lopende surseance te verlengen. Die werd op 31 augustus verleend, een gebeurtenis die wereldwijd insloeg als een bom.

Onzekerheden
Het besluit van de Koreaanse rechters is mede gebaseerd op een rapport van accountantsbureau Samil PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarin wordt de waarde van de boedel geschat op 1,6 miljard dollar. Maar volgens PwC is de waarde van Hanjin op 'going concern'-basis niet vast te stellen vanwege de onzekerheden die het bedrijf omgeven. Daarmee is de kans op een doorstart verkeken.

Grote belangen
Op last van de rechtbank zijn de afgelopen maanden een aantal grote belangen verkocht, waaronder het aandeel van 20% in de Amerikaanse terminal operator TTI aan Hyundai en de Azië-Noord-Amerikaroute aan Samra Midas Group. Het aandeel Hanjin is inmiddels van het bord van de effectenbeurs in Seoul geschrapt.

Oplopende druk
Gevreesd wordt dat het faillissement de druk op de noodlijdende containervaart verder zal verhogen. De banken krijgen dan immers de handen vrij om geëxecuteerde schepen te verkopen, wat de (charter)tarieven en de marktwaarde van containerschepen verder onder druk kan zetten.

Bron: EVO
Publicatiedatum: