Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoe AGF-exporteurs succesvol op AziŽ kunnen zijn

In het afgelopen jaar is de vraag op de Britse en Europese markt naar groenten en fruit zwak geweest. Ook blijft de Russische markt lastig wegens oorzaken zoals de handelsembargo's. Daardoor zijn Europese AGF-leveranciers steeds meer gaan kijken naar de Aziatische markt. Polen stuurt zijn appelvolumes naar China en BelgiŽ exporteert zijn overschot aan appelen en peren naar India. Leveranciers op het zuidelijk halfrond en in de VS hadden lange tijd een voordeel op de Aziatische markt, maar Europa probeert een inhaalslag te maken. 

Om die inhaalslag te laten slagen, moet Europa in 2017 over een aantal hordes stappen. Er moeten overeenkomsten voor toegang op de markt worden gesloten, er moet een overlapping met de Chinese productieseizoenen worden vermeden en er moet beter inzicht komen in de Aziatische markt.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis 

Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar AziŽ kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in AziŽ wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.

Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieŽn, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis

In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in AziŽ gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit CaliforniŽ, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen. 

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: