Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi en Lidl zijn de meest gebruiksvriendelijke merken

Misvormde groenten product van het jaar

Aldi en Lidl zijn de meest gebruiksvriendelijke merken
Een wereldwijd merkonderzoek toont aan dat Aldi, Lidl en Google door consumenten worden gezien als een paar van de merken die het makkelijkst te gebruiken zijn. Aldi is volgens consumenten gebruiksvriendelijk wegens zijn eenvoudige en consistente winkelinrichting in combinatie met betaalbare prijzen en een stressvrije winkelervaring. (designweek.co.uk)

Albertsons ziet af van overname Price Chopper

Albertsons heeft de plannen voor de overname van het in Schenectady gevestigde Price Chopper afgeblazen. Oorspronkelijk was Albertsons van plan om voor $1 miljard (€930 miljoen) 135 winkels in de noordoostelijke regio van de VS van Price Chopper over te nemen. Naar verluid hebben deze winkels echter marktaandeel verloren door de felle concurrentie en presteert de nieuwe Market 32 keten niet zo goed als verwacht. Albertsons gaat zich nu meer focussen op zijn aankomende beursgang. (timesunion.com)

Italië: MD opent 90 nieuwe vestigingen
De Italiaanse discountketen MD, dat in handen is van de familie Podini, is van plan om in de komende drie jaar €488 miljoen te investeren in 90 nieuwe winkels. De retailer heeft bevestigd dat in 2017 30 nieuwe locaties worden geopend. MD is de tweede grootste keten in het discountsegment. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 15% en staat na Eurospin en Lidl op de derde plek qua omzet. (esmmagazine.com)

China: AGF-startup verhoogt tempo van uitbreidingsplannen
Op 13 januari heeft de startup HEMA Fresh zijn zevende vestiging in Sjanghai geopend. Een week eerder ging in dezelfde stad de zesde vestiging van de in versproducten gespecialiseerde retailer in bedrijf. De keten werd in begin 2016 opgericht en trok snel veel aandacht binnen de Chinese retailsector. HEMA Fresh gaat nu het tempo van zijn uitbreidingsplannen opvoeren. In 2017 wil het bedrijf 5 tot 10 nieuwe vestigingen openen en zich in alle grote Chinese steden vestigen, zoals in Beijing, Guangzhou, en Shenzhen. Daarna wil HEMA Fresh verder werken aan locaties in de middelgrote en kleinere steden. (retailnews.asia)

China: Yonghui verwacht groei in netto jaarwinst van 105,25%
De Chinese supermarktketen Yonghui verwacht een hogere jaarwinst dankzij de toegenomen koopkracht van Chinese consumenten. Het bedrijf maakte onlangs zijn winstverwachting voor 2016 bekend, waarbij wordt uitgegaan van een jaaromzet van 49,2 miljard yuan (€6,7 miljard). Jaar op jaar is dit een toename van ongeveer 16,8%. De netto winst van 2016 wordt geraamd op 1,2 miljard yuan (€160 miljoen), wat een toename zou zijn van 105,23 %. (chinaretailnews.com)

Finland: Omzet van S Group neemt toe

De Finse retailer S Group had in 2016 een bruto omzetgroei van 2,0% tot €11,02 miljard. De omzet in het supermarktsegment steeg met 3,8% tot €6,78 miljard. Het online segment van S Group nam toe met 45%. Hoewel volgens CEO Taavi Heikkilä het omzetvolume hiervan nog klein is, is de keuze voor online volgens hem wel de juiste geweest en komt dit segment overeen met de strategie van S Group. (igd.com)

Finland: Omzet van Kesko groeit met meer dan 10%
De netto supermarktomzet van Kesko kwam in 2016 neer op €5,23 miljoen, wat een toename is 11,7%. Als echter de overname van Suomen Lähikauppa door Kesko buiten beschouwing wordt gelaten, nam de netto omzet juist af met 0,5%.(igd.com)

Wal-Mart saneert 200 banen in e-commercesegment

Wal-Mart Stores Inc. is van plan om 200 stafleden te ontslaan, die nu nog in Californië werkzaam zijn in het e-commerce-segment van het bedrijf. De ontslagen zijn onderdeel van de reorganisatie van het management, dat voor eind januari moet worden afgerond. In plaats van medewerkers in e-commerce wil Wal-Mart volgens woordvoerder Dan Toporek meer stafleden aannemen voor distributie-doeleinden. Walmart.com verkoopt miljoenen producten meer dan een jaar geleden en voor het beheer van die producten zijn meer werknemers op de vloer nodig. (marketwatch.com)

Tesco breidt Perfectly Imperfect-assortiment uit naar Polen
Om voedselverspilling terug te gaan gaat Tesco zijn Perfectly Imperfect-assortiment voor misvormde groente en fruit uitbreiden naar zijn Poolse vestigingen. Bij wijze van proef wordt dit assortiment eerst uitgeprobeerd in 14 Tesco Polska-vestigingen. (thegrocer.co.uk)

Pakket met misvormde groenten van Asda is product van het jaar
De pakketten met misvormde groenten van Asda hebben de onderscheiding voor product van het jaar gewonnen. Het product werd ook door consumenten verkozen tot beste nieuwe product. Sinds de introductie in 2016 zijn er ongeveer 120.000 pakketten verkocht, waarmee Asda de verspilling van zo'n 600 ton aan groente en fruit heeft voorkomen. Asda werkt met telers samen om ervoor te zorgen dat er geen goede producten onnodig worden weggegooid. Het pakket is een onderdeel van een plan op de lange termijn voor meer duurzaamheid en heeft gezorgd voor 7.000 ton aan meer versproducten in de schappen. (grimsbytelegraph.co.uk)

Rusland: Lenta heeft toename in jaaromzet van 21,1%
De Russische retailketen Lenta heeft in 2016 een omzettoename gehad van 21,2% tot RUB 306,4 miljard (€4,73 miljard). De like-for-like-omzet steeg jaar op jaar met 3,9%. Verder opende Lenta in dit jaar 51 hypermarkten en 17 supermarkten. In het vierde kwartaal was er een omzettoename van 20,9% tot RUB 90,8 miljard (1,4 miljard), terwijl de like-for-like-omzet steeg met 1,7%. (esmmagazine.com)

Publicatiedatum: