"Dit seizoen hadden we om deze reden veel betere aardbeienprijzen in januari," vervolgt Báñez. "Tijdens eerdere seizoenen werd er aangeplant zonder dat er veel planning aan vooraf ging. Ik denk dat er in dit opzicht tegenwoordig vooruitgang geboekt wordt dankzij een betere planning en organisatie."
Momenteel leveren Egypte en Marokko tegen zeer concurrerende prijzen aardbeien aan de Europese markt en het Midden-Oosten. Toch ziet Báñez dit niet als een obstakel.
"Bij aanvang van het Spaanse aardbeienseizoen had het fruit een uitstekende smaak en er zijn vooralsnog geen problemen ontstaan door het weer. De lage temperaturen vertragen de rijping en hierdoor zijn de volumes kleiner. Het fruit wordt goed door de consument ontvangen ondanks dat er goedkopere aardbeien uit Egypte en Marokko op de markt zijn."
Het ras Rociera kan marktaandeel Spaanse aardbeien vergroten
"We werken met rassen die voor en door Huelva ontwikkeld zijn in het kader van het Fresas Nuevos Materiales programma, waar ook andere bedrijven en kwekerijen aan deelnemen. Dit programma heeft geresulteerd in de ontwikkeling van rassen zoals Primoris, Rábida en het meest recent Rociera. Het laatstgenoemde ras is geschikt voor ons klimaat, heeft een uitstekende smaak en kan goed bewaard worden. We zijn nog steeds betrokken bij onderzoek en innovatie en testen nieuwe rassen uit om zo ons productaanbod te blijven verbeteren."
Báñez denkt dat China een interessante bestemming kan zijn voor zachtfruit uit Huelva. "Het zou interessant zijn om meer verkoopkanalen voor ons zachtfruitaanbod te ontwikkelen, met name op de Chinese markt. Zo heeft de Chileense exportsector bijvoorbeeld toegang tot drie Chinese provincies met een koopkrachtige bevolking."
De coöperatie verkoopt vooral via grote distributeurs die volgens Báñez stuk voor stuk gesteld zijn op goede dienstverlening en gunstige prijzen. "We willen echter een stap verder gaan en onszelf onderscheiden op de markt." Om deze reden neemt het bedrijf in samenwerking met de Spaanse Hartstichting steeds vaker deel aan initiatieven die gericht zijn op gezondheid en welzijn door de consument er op te wijzen dat zachtfruit bijdraagt aan het voorkomen van hart- en vaatziekten.
Sergio Sainz (Export Manager)
Cuna de Platero
Camino de Montemayor, s/n. Moguer, Huelva. Spain
T: +34 959372125
M:+34 606828659
sergiosainz@cunadeplatero.com
www.cunadeplatero.com