Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Báñez, directeur Cuna de Platero

"Aardbeienteelt Huelva steeds beter georganiseerd"



De Spaanse coöperatie Cuna de Platero streeft er naar zijn brede assortiment zachtfruit gedurende een zo lang mogelijke periode te kunnen leveren en werkt volgens het Global Berry marketingmodel. Dit seizoen probeert de coöperatie een jaarronde aanvoer van blauwe bessen te realiseren. Adelita frambozen worden nu al jaarrond aangeboden.



Cuna de Platero verwacht ongeveer 46.000 ton aardbeien, 2.000 ton frambozen, 2.000 ton blauwe bessen en 150 ton bramen te vermarkten.

Vraag en aanbod beter in evenwicht door diversificatie
Sinds 2014 is de uitbreiding van de blauwebessen- en frambozenteelt in Huelva ten koste gegaan van het aardbeienareaal. Dit jaar bedraagt de krimp al bijna 8%. Volgens Juan Báñez is er dankzij deze productdiversificatie een beter evenwicht tussen vraag en aanbod ontstaan.


"Dit seizoen hadden we om deze reden veel betere aardbeienprijzen in januari," vervolgt Báñez. "Tijdens eerdere seizoenen werd er aangeplant zonder dat er veel planning aan vooraf ging. Ik denk dat er in dit opzicht tegenwoordig vooruitgang geboekt wordt dankzij een betere planning en organisatie."



Momenteel leveren Egypte en Marokko tegen zeer concurrerende prijzen aardbeien aan de Europese markt en het Midden-Oosten. Toch ziet Báñez dit niet als een obstakel.

"Bij aanvang van het Spaanse aardbeienseizoen had het fruit een uitstekende smaak en er zijn vooralsnog geen problemen ontstaan door het weer. De lage temperaturen vertragen de rijping en hierdoor zijn de volumes kleiner. Het fruit wordt goed door de consument ontvangen ondanks dat er goedkopere aardbeien uit Egypte en Marokko op de markt zijn."
 


Het ras Rociera kan marktaandeel Spaanse aardbeien vergroten
Báñez vertelt dat er een trend binnen de sector is om extra vroege rassen te vervangen door wat latere rassen die over betere smaakeigenschappen beschikken.

"We werken met rassen die voor en door Huelva ontwikkeld zijn in het kader van het Fresas Nuevos Materiales programma, waar ook andere bedrijven en kwekerijen aan deelnemen. Dit programma heeft geresulteerd in de ontwikkeling van rassen zoals Primoris, Rábida en het meest recent Rociera. Het laatstgenoemde ras is geschikt voor ons klimaat, heeft een uitstekende smaak en kan goed bewaard worden. We zijn nog steeds betrokken bij onderzoek en innovatie en testen nieuwe rassen uit om zo ons productaanbod te blijven verbeteren."




"Rociera is het nieuwste ras en het is nog te vroeg voor een evaluatie maar de vooruitzichten zijn goed. Met dit nieuwe ras zal Spanje zijn aandeel op de Europese aardbeienmarkt naar verwachting kunnen vergroten."

"Spaanse autoriteiten moeten werk maken van toegang tot Chinese markt"
Cuna de Platero vermarkt zijn producten voornamelijk in Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. We doen een proef met de export naar markten in het Midden-Oosten en Azië. Gezien de lange transittijden denken we dat deze bestemmingen vooral geschikt zijn voor de export van bijvoorbeeld blauwe bessen."


Báñez denkt dat China een interessante bestemming kan zijn voor zachtfruit uit Huelva. "Het zou interessant zijn om meer verkoopkanalen voor ons zachtfruitaanbod te ontwikkelen, met name op de Chinese markt. Zo heeft de Chileense exportsector bijvoorbeeld toegang tot drie Chinese provincies met een koopkrachtige bevolking."


De coöperatie verkoopt vooral via grote distributeurs die volgens Báñez stuk voor stuk gesteld zijn op goede dienstverlening en gunstige prijzen. "We willen echter een stap verder gaan en onszelf onderscheiden op de markt." Om deze reden neemt het bedrijf in samenwerking met de Spaanse Hartstichting steeds vaker deel aan initiatieven die gericht zijn op gezondheid en welzijn door de consument er op te wijzen dat zachtfruit bijdraagt aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. 

Voor meer informatie:
Sergio Sainz (Export Manager)
Cuna de Platero
Camino de Montemayor, s/n. Moguer, Huelva. Spain
T: +34 959372125
M:+34 606828659
sergiosainz@cunadeplatero.com
www.cunadeplatero.com

Publicatiedatum: