Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Groenten op het kinderdagverblijf

Nederlandse kinderen eten te weinig groente. Vaak vinden zij groente niet lekker. Maar iets lekker vinden, kun je leren. Eén manier om onbekende groente te leren waarderen, is bijvoorbeeld 10 tot 15x proeven. Werkt deze aanpak ook met verschillende groenten in de dagelijkse praktijk van het kinderdagverblijf, waarbij er gezamenlijk gegeten wordt? Ja, zo blijkt uit onderzoek!

Bij de kinderen, die herhaaldelijk pompoen en rettich aangeboden kregen tijdens een snackmoment in de middag, steeg de inname van deze groenten significant met circa 15 gram (~22% van de dagelijkse aanbeveling). De pompoen werd geblancheerd en als crackersmeersel aangeboden: de rettich rauw en als crackersmeersel. De inname van courgette (geblancheerd en als soep) veranderde niet na herhaald proeven. Voor neutraal smakende of bekendere groentesoorten zijn andere innovatieve strategieën nodig om bij te dragen aan een verhoging van de groenteconsumptie. Elke dag een vast groenteneetmoment op het kinderdagverblijf biedt kansen voor de groentensector wat betreft afzet en productinnovatie.

Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research, samen met GroentenFruit Huis, Partou kinderopvang en Van Gelder groente & fruit die de groenten aan de kinderdagverblijven geleverd heeft. Topsector T&U heeft het onderzoek, dat valt onder het innovatieprogramma Consument en Gezondheid, ondersteund.

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: