Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China: directe inkoop retail neemt toe

De Chinese fruitmarkt is volop in ontwikkeling en groeit in snel tempo. De komende vijf jaar zullen er veranderingen plaatsvinden in de leverings- en distributiekanalen. Internationale en binnenlandse retailers zullen hierin een grotere rol gaan spelen en directe inkoop zal steeds meer terrein winnen.

Invloed retailers groter
"Van oudsher zijn groothandelsmarkten in China verantwoordelijk voor de fruitimport. Over het algemeen liepen Chinese retailers nogal achter bij de internationale ontwikkelingen waardoor zij ook niet direct inkochten bij buitenlandse telers. Deze rol was weggelegd voor groothandelaren," legt Gonzalo Matamala van GESEX China uit. GESEX is een internationale samenwerkingsverband van Chileense telers en exporteurs dat al sinds 1998 actief is.


 
Steeds vaker directe inkoop
"De marktsituatie is aan het veranderen. Als gevolg van de lage koers van de Yuan en de toenemende concurrentie worden de winstmarges steeds kleiner. Om deze reden zijn retailers steeds vaker geneigd de tussenpersoon te omzeilen door direct met telers zaken te doen. Deze trend zal zich de komende jaren voortzetten en internationale retailers lopen hiermee voorop. Deze spelers beschikken over relevante internationale contacten door hun netwerken in het buitenland. Zo is GESEX bijvoorbeeld uitgegroeid tot een wereldwijde leveranciers aan retailers in alle werelddelen."

"Binnenlandse supermarktketens lopen nu nog achter bij deze trend maar zullen hier naar verwachting snel op inspelen vanwege de sterk groeiende vraag naar importfruit. In China ontwikkelt zich momenteel ook een ander type retailer: de specialiteitenketen, die zich richt op premium AGF. Dit soort ketens van speciaalzaken, zoals Pagoda, hebben zich inmiddels ontwikkeld tot belangrijke spelers op de markt. Zowel binnenlandse retailers als ketens doen het steeds beter en zijn in staat over te schakelen naar directe inkoop."

Kennis van de vraag is cruciaal
"Groothandelaren kampen met het probleem dat zij vaak worstelen met enorme volumes buitenlands product dat snel vermarkt dient te worden. Retailers zijn veel beter uitgerust om vraag een aanbod op elkaar af te stemmen. Ze zijn beter in staat vooruit te plannen en slimme inkoopbeslissingen te nemen, zoals bijvoorbeeld in de aanloop naar het Chinese Nieuwjaar. Ik verwacht dat retailers de komende vijf jaar meer grip op de fruitsector zullen krijgen. Walmart en andere internationale ketens breiden hun aanwezigheid op de Chinese markt uit en investeren onder meer in koude opslag. Zij kunnen veel concurrentie verwachten van lokale ketens zoals Olé en Vanguard die steeds professioneler worden. Ook in de groothandel zal er een verschuiving plaatsvinden. Kleine spelers zullen minder kans hebben om te overleven. Het zal van belang zijn om landelijk vertegenwoordigd te zijn om aan de vraag tegemoet te kunnen komen. Ik verwacht dat het aantal groothandelaren zal afnemen en dat de sterke, landelijk geïntegreerde groothandelaren hun positie zullen verstevigen.

Gonzalo Matamala is directeur van GESEX China. Hij was verantwoordelijk voor de oprichting van GESEX China, dat Chileense druiven, kiwi's, pruimen en kersen levert aan retail en groothandel.

Voor meer informatie:
Gonzalo Matamala, GM
GESEX China 
Publicatiedatum: