Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BioVibe breidt uit met aardbeien en asperges

"Bio-prijzen gaan al lang niet meer maal twee"

Tholen - BioVibe ontstond in 2013 toen verschillende biologische telers zelf hun afzet gingen organiseren. Volgens Rony Jacobs, verkoopverantwoordelijke, zijn ze elk jaar nog gegroeid, zowel in volume als omzet. "We mogen zeker niet klagen", geeft hij aan. "Er zijn nu zo'n 70-tal telers bij ons aangesloten, waarvan er ongeveer 50 grote producenten zijn. Dit jaar krijgen we er zes nieuwe telers bij met in totaal 50 hectare. De producten die erbij komen zijn: aardbeien, vollegrondsgroenten, aardappelen en asperges. Nieuw zijn aardbeien en asperges. We zijn natuurlijk heel blij met deze uitbreiding van het assortiment, zo kunnen we onze klanten nog meer aanbieden." Momenteel verkopen de echte wintergroenten en 'vergeten groenten' goed. "Producten al aardpeer, rammenas, schorseneren en pastinaak lopen als een trein."


Foto's: Kobe Van Looveren in opdracht van BioForum Vlaanderen. 

Geen overaanbod
Rony geeft aan dat het in Belgiƫ heel moeilijk is om van conventioneel naar bio om te schakelen. "De omschakelingsperiode duurt twee jaar en in die tijd ontvangt men de prijs van conventioneel. Het is dus een belangrijke beslissing waar de kosten mogelijk een tijd lang hoger liggen dan de baten. We merken dat velen daar tegenop zien. Gelukkig zijn er nog steeds telers die omschakelen, want we kunnen altijd nog wel product gebruiken. Natuurlijk moeten we ook weer geen overaanbod creƫren, maar voorlopig hoeven we daar niet bang voor te zijn."

Communicatie

Waarom kiezen telers voor BioVibe? "De belangrijkste reden dat producenten bij ons aan willen sluiten en bij ons blijven is dat we flexibel zijn. Dat wordt in ieder geval door de telers zelf benadrukt. Zij vinden het fijn dat wij geen contracten van een paar jaar afsluiten, maar ze een bepaalde vrijheid geven in het leveren van hun product. Ze kunnen ook weer weg al ze willen. Wij hebben natuurlijk ook niet te maken met een GMO-periode." Hij geeft aan dat ze streven naar goede prijzen. "Ook dat is natuurlijk aantrekkelijk om lid te worden van een organisatie die daar voor vecht. Onze ondernemers, de familie Vanhaeren, zijn zelf ook producenten, dus die weten waar ze naar streven. Goede kwaliteitsproducten tegen een aanvaardbare prijs." Als ander belangrijk punt noemt Rony het feit dat ze constant in gesprek blijven met de producenten. "Een goede communicatie vinden wij topprioriteit. Met ons valt overal over te praten."

Prijzen voor bio

"De prijzen voor biologische producten zijn erg gedaald in vergelijking met pakweg tien jaar geleden", vindt de handelaar. "Er zal altijd een onderscheid blijven tussen bio en conventioneel, maar ze gaan al lang niet meer maal twee. Het hangt daarnaast ook steeds meer af van vraag en aanbod. Minder dan bij conventioneel, maar toch." 2017 ziet hij samen met de gebroeders Vanhaeren positief tegemoet. "Wij en onze telers geloven in biologische producten en we onze passie over te brengen op onze klanten."

Voor meer informatie:
BioVibe BVBA

Kempenarestraat 44a
2860 Sint-Katelijne -Waver
Tel: 0032(0) 15 32 07 42
Fax : 0032(0) 15 31 23 09
info@biovibe.be
www.biovibe.be