Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Rockit-appelprogramma wereldwijd gelanceerd
Het kleine appelras Rockit, ook wel bekend onder technische naam PremA96, werd zeven jaar geleden geïntroduceerd in Nieuw-Zeeland. Het in Yakima te Washington gevestigde teeltbedrijf Borton heeft nu zijn eerste jaar waarin de Rockit wordt geoogst. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Chelan Fresh in Chelan te Washington om de appel op de markt te zetten. Chelan Fresh heeft nu zijn tweede jaar waarin de Rockit wordt geproduceerd en wordt gedistribueerd. Samen hebben de twee bedrijven een groot areaal om in Washington Rockit-appelen te telen.
Toenemend aanbod aan Rockit Het Amerikaanse aanbod aan Rockit-appelen loopt waarschijnlijk tot aan het begin van mei. Daarna begint voor dit appelras het importseizoen vanuit Nieuw-Zeeland. "We hebben nu een veel grotere productie van de Rockit-appel. Dit geldt zowel voor de productie in de VS als voor het aanbod dat van de zomer vanuit Nieuw-Zeeland komt," zegt Sky Johnson van Borton. "Het fruit hangt nu nog aan de bomen van Nieuw-Zeeland en is nog vrij jong, maar ondanks dat lijkt het erop alsof er sprake gaat zijn van een recordopbrengst. Het volume wordt veel groter dan vorig jaar en het jaar daarvoor. Elk jaar neemt de wereldwijde productie van Rockit-appelen toe."
Verschillende opties voor verpakking Zowel Borton als Chelan zoeken naar manieren om het nieuwe appelras te vermarkten. Ook wordt gekeken naar hoe ze het beste kunnen worden verpakt om aan de vraag tegemoet te komen. De twee bedrijven ontwikkelen marketing-technieken om de appel als een snackproduct met toegevoegde waarde te profileren. Daarvoor moet ook worden bepaald hoeveel de consument bereid is te bepalen voor de verpakking en de bijhorende marktpositie.
"We hebben als appeltelers altijd gewerkt aan de hand van tonnage, dus met prijzen gebaseerd op alledaags gebruik. Bij de Rockit-appel overwegen we echter om de appelen te vermarkten als verpakte goederen. Dat is in onze belevingswereld een heel ander model om mee te werken," zegt Johnson. "We moeten dit ras meer beschouwen als een snackproduct in plaats van als een standaard appelras."
Volgens Johnson spelen innovatie en technologie een sleutelrol bij het aantrekken van de consument. "We denken dat we met de Rockit echt een topproduct in huis hebben. De appel onderscheidt zich van andere appelrassen en is een geweldig alternatief voor ongezonde snacks."
Borton Fruit en Chelan Fresh zijn exclusieve licentiehouders voor Rockit in Noord-Amerika. Naast de VS zijn er nog een aantal andere landen in de wereld, waar bedrijven via Nieuw-Zeeland een licentie hebben om Rockit-appelen te telen en op de markt te zetten..