Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: hoe retailers de biologische markt omploegen

De meeste kleine zelfstandigen met een winkel in biologische producten kunnen maar met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Deels gaan ze failliet, deels geven ze vrijwillig op, zoals bijvoorbeeld Henry van Calker. Na bijna 22 jaar sloot hij in november zijn 'Bioecke' in Zeven bij Bremen. "Doorslaggevend was dat er binnenkort twee straten verderop een filiaal van een bekende keten geopend wordt", zei hij tegen vakmagazine 'biohandel'. "Tegen hem en zijn 600 vierkante meter grote winkel kunnen wij als kleine, zelfstandig gerunde winkel niet op", zegt van Calker. Deze ervaring heeft ook Hakobyan in Hannover.

Daarbij gelooft de van oorsprong Armeniër, dat hij voor de juiste trend heeft gekozen toen hij acht jaar geleden het bedrijf 'Bittersüß' overnam. De bio-branche raakte destijds net haar geitenwollen sokkenimago kwijt en nieuwe groepen consumenten kregen interesse in biologische producten.

Hakobyan renoveerde de winkel, nam vriendelijke medewerkers in dienst en breidde zijn kaas- en wijnaanbod uit. De handel kwam op snelheid, de omzet steeg. "Dat was de rust voor de storm", herinnert Hakobyan zich. Inmiddels zijn biologische producten alom vertegenwoordigd in de handel. Hakobyan had aanvankelijk slechts één enkele directe concurrent in de stad. Inmiddels zijn er alleen al tien filialen van Denn's en Alnatura in Hannover. In heel Duitsland is inmiddels reeds één op de vier van de in totaal 2560 biologische winkels van een winkelketen - en zij vormen niet de enige concurrentie.

In de schappen van een typische Rewe-supermarkt zijn tegenwoordig al zo'n 2000 biologische artikelen te vinden. Bij Kaufland zijn het er 1200. Zelfs in de filialen van discounters Aldi, Lidl en Penny vindt men inmiddels pallets vol met bananen, tomaten en komkommers van biokwaliteit volgens de EU-normen. Binnen tien jaar is de omzet van de bio-branche in heel Duitsland meer dan verdubbeld van 2,9 miljard euro naar 8,6 miljard euro in 2015.
Publicatiedatum: