Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bananen uit Ecuador zijn delicatesse in Aziatische markten

Het Ministerie van Landbouw van Ecuador (Magap) heeft aan het einde van 2016 bevestigd dat de minimum prijs voor een doos bananen in 2017 wordt verhoogd van $6,16 naar $6,26 (van €5,78 naar €5,87). Hierop werd vanuit de bananensector van Ecuador verschillend op gereageerd. Exporteurs zijn van mening dat de overheid dit heeft gedaan om tegemoet te komen aan telers, maar dat de exporteurs zelf hier het risico voor dragen. De prijzen worden immers niet door de exporteurs bepaald, maar door de markt. Telers zijn daarentegen dat de nieuwe maatregel van de overheid zowel eerlijk als hard nodig is.



Minder belasting, meer concurrentie
Zowel telers als exporteurs zijn echter positief over het nieuwe handelsverdrag met de EU. Ecuador is echter enkele jaren later met dit verdrag dan de omringende producerende landen. "We hebben nu ongeveer evenveel belasting. We zijn daarom bang dat andere producerende landen hun prijzen gaan veranderen, wat tot een prijzenoorlog zou kunnen leiden. Daar komt de prijsverandering die per januari 2017 ingaat nog bij. Het was slimmer geweest als de prijzen nog niet waren aangepast. We lopen nu risico dat we ons concurrerend vermogen verliezen," zegt Hugo Castro van GinaFruit.



GinaFruit liep op deze situatie vooruit en besloot om zijn strategie aan te passen. Het bedrijf heeft zich gericht op markten die hoge vereisten hanteren, zoals in Azië. Daardoor wordt er voornamelijk geconcurreerd met bananen uit de Filipijnen. "We moeten concurreren met wat de consument gewend is om te krijgen. Consumenten hebben er moeite mee om aan nieuwe producten te wennen. Eerst klaagden consumenten over de maten van onze bananen, die groter zijn dan Filipijnse bananen. Inmiddels zijn er echter supermarkten die de voordelen van bananen uit Ecuador inzien. In veel regio's worden onze bananen als een delicatesse gezien en worden ze voor een iets hogere prijs verkocht," zegt Castro.



Veeleisende markten als oplossing
Op dezelfde manier is Japan opnieuw een belangrijke markt voor Ecuador geworden. Hoewel de export vanuit Ecuador nog steeds bezig is om zijn marktaandeel in Japan terug te veroveren, begint Japan weer interessanter te worden. "Japanse klanten zijn erg veeleisend op het vlak van verpakking. Het product moet bij vertrek vanuit Ecuador voor de volle 100% gereed zijn voor de eindconsument. De kwaliteitscontroles zijn daarom veel uitvoeriger om aan deze eisen te kunnen voldoen," legt Castro uit.



Ecuador bevindt zich nu in het midden van zijn zomerseizoen. De productie neemt daardoor nu toe. "Prijzen zijn 45% lager dan ze normaal in deze periode zouden zijn. De prijzen nemen zeer geleidelijk toe. Daarom willen we dit jaar het Rainforest-certificaat in handen krijgen, zodat we meer waarde aan on fruit kunnen geven en met grote internationale bedrijven kunnen werken. Ons doel is om ons meer op de markt te onderscheiden, zodat we een sterkere positie en een grotere omzet kunnen verkrijgen," zegt Hugo Castro tot slot.


More information:
Hugo Alfredo Castro
GinaFruit S.A.
T: +593 999423369
E: gerencia@ginafruit.com.ec
www.ginafruit.com.ec
Publicatiedatum: