Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Migros Group 2016: groei op hoog niveau

In 2016 behaalde de Zwitserse Migros Group met een totale omzet van 27,7 miljard Zwitserse frank (25,87 miljard euro) een groei van 274 miljoen Zwitserse frank (255,86 miljoen euro; +1,0%). De retailomzet verhoogde zich na inflatiecorrectie met 2,2% naar nominaal 23,3 miljard Zwitserse frank (21,76 miljard euro). De tien coöperaties bereikten dankzij grotere klantfrequenties een omzet van 15,6 miljard Zwitserse frank (14,57 miljard euro), wat overeenkomt met een groei van 0,1% procent. In het binnenland daalden de prijzen van het Migros-assortiment met gemiddeld -0,5%. Na inflatiecorrectie bedroeg de reële groei bij de tien Migros-coöperaties 0,3%.

Stijgende omzetten in een veeleisende marktomgeving
De supermarkten en cash-and-carry-filialen van Migros behaalden in Zwitserland in 2016 een omzet van 11.689 miljard Zwitserse frank (10.915,12 miljard euro). Daarmee steeg de omzet ondanks een veeleisende marktomgeving met een aanhoudend sterke frank met 0,2% ten opzichte van 2015. Bij een gemiddelde prijsdaling van -0,3% komt dit neer op een reële groei van 0,5% bij de tien Migros-coöperaties. Ook wat betreft klantfrequentie was er sprake van een positieve ontwikkeling. Met 344,8 miljoen kassabonnen was er sprake van een toename van 0,3%.

Online en cross-channel worden belangrijker
De omzetontwikkeling van de online-shops blijft ook positief. In 2016 kon een groei van 17,4% bereikt worden. Na de succesvolle lancering van PickMup, de afhaalservice van de Migros Group voor online-bestellingen, werd het aantal afhaallocaties uitgebreid naar 305. Daarmee kan 90% van de Zwitserse bevolking binnen 15 minuten autorijden een PickMup-vestiging bereiken. De Migros-app – de digitale inkoopassistent van Migros – telt voor het eerst sinds de lancering in 2014 meer dan twee miljoen gebruikers.

Aanhoudend grote vraag naar lokale en duurzame producten
De vraag naar lokale en duurzame producten is ook in 2016 verder gestegen. Het 'Aus der Region. Für die Region.'-assortiment is met een omzet van meer dan 920 miljoen Zwitserse frank (859,09 euro) nog steeds zeer geliefd. In totaal kocht men voor meer dan 2.854 miljard Zwitserse frank (2.665,05 euro) producten met een ecologische of sociale meerwaarde (+6,6%), waarbij met name producten van het merk Alnatura met een verdubbeling van de omzet en het MSC- en ASC-visassortiment met een groei van 16,1% c.q. 28,4% ten opzichte van 2015 het goed deden.
Publicatiedatum: