Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Duitsland: bio wordt mainstream

Biologische levensmiddelen ontwikkelen zich van ooit een nicheproduct naar mainstream: bij groenten en fruit kiest de meerderheid van de Duitsers naar eigen zeggen voor biologische producten. Bij zuivelproducten, vlees- en worstwaren geeft bijna één op de drie de voorkeur aan biologische producten. Bij alle andere producten speelt biologisch echter een ondergeschikte rol. De typische koper van biologische levensmiddelen is vrouw, jonger dan 45 jaar en beschikt over een hoger inkomen. Tot deze resultaten komt de bevolkingsenquête 'Bio versus conventioneel – Wat kopen consumenten tegen welke prijs?', waarvoor 1.000 deelnemers ondervraagd werden. Dit gebeurde in opdracht van het accountants- en adviesbureau PwC in samenwerking met de 'Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie' (BVE), voorafgaand aan de Internationale Grüne Woche 2017.

"Biologische levensmiddelen zijn al lang meer dan een trend binnen een bijzonder milieu- en voedingsbewuste consumentenlaag – ze zijn op de goede weg om de grote markt te veroveren. Levensmiddelproducenten en handelaren, die alleen conventionele producten in het assortiment hebben, lopen het gevaar om belangrijke klantengroepen te verliezen. Met name bij de jongere bevolking en mensen met een hoger inkomen spelen biologische producten een centrale rol bij het boodschappen doen", zegt Gerd Bovensiepen, leider handel en consumentengoederen bij PwC in Duitsland en EMEA.

Eén op de zeven consumenten koopt overwegend bioproducten
Bij de helft van de Duitsers belanden er overwegend conventioneel geproduceerde producten in de winkelwagen. Eén op de zeven koopt echter meer biologische dan conventionele producten. Tegelijkertijd koopt één op de vijf nooit biologische producten. Leeftijd en geslacht hebben een grote invloed op welke levensmiddelen er gekocht worden: met name vrouwen van de leeftijdsgroepen 18 tot en met 24 en 35 tot en met 44 geven de voorkeur aan biologische levensmiddelen. Bij de 65-plussers bestaat er minder vraag naar biologische levensmiddelen.

Consumenten verwachten gezondheidsvoordelen en meer dierenwelzijn van biologische producten

"Wat betreft gezondheidsaspecten en het thema duurzaamheid hebben consumenten een hoge verwachting van biologische levensmiddelen. Hierbij wordt echter niet elke prijs geaccepteerd. Als de consument de keuze heeft, neemt hij bij een betere prijs-kwaliteitsverhouding en een grotere keuze het conventionele product. De strijd om de koopkrachtige, bewuste consument is hard", constateert BVE-hoofddirecteur Christoph Minhoff. 52 procent van de ondervraagden koopt biologische levensmiddelen omdat zij er vanuit gaan dat deze niet met gezondheidsschadelijke stoffen zoals antibiotica en gewasbeschermingsmiddelen behandeld werden. 45 procent geeft de voorkeur aan biologische producten omdat zij van mening zijn dat er bij de productie van dierlijke bioproducten zoals vlees en eieren meer aandacht is voor dierenwelzijn. Als hoofdreden voor de keuze van conventionele producten in plaats van biologische producten noemt bijna twee derde van de ondervraagden de voordeligere prijs. 36 procent procent kiest niet voor bio omdat de keuze aan conventionele producten groter is.

Biologische levensmiddelen worden het meest in de supermarkt gekocht
De meerderheid van de consumenten koopt de biologische producten in de traditionele supermarkt, namelijk 74 procent. Maar ook discounters zijn aantrekkelijk voor de kopers van biologische producten, 52 procent koopt zijn biologische producten hier. Slechts 27 c.q. 21 procent van de consumenten gaat naar de weekmarkt of een boerderijwinkel om zijn biologische producten te kopen.

Slechts een minderheid vertrouwt waarmerken
Veel biologische producten zijn van waarmerken voorzien die verwijzen naar de kwaliteit of de herkomst van producten. 62 procent van de Duitsers vindt de kenmerking van biologische producten met waarmerken belangrijk. Echter heeft slechts een minderheid van 44 procent ook vertrouwen in deze waarmerken. "De vrijwillige kenmerking met waarmerken is een beproefd middel bij consumentencommunicatie. Voor het succes van een product blijft het echter belangrijk dat kwaliteitskenmerken op verschillende kanalen geloofwaardig en transparant naar de consument gecommuniceerd worden", aldus de inschatting van Christoph Minhoff.

Alle uitkomsten van de enquête zijn hier te vinden: www.pwc.de/bioumfrage2017


Publicatiedatum: 8-2-2017